Hamnarnas godshantering över kaj föll 2023 till den lägsta nivån sedan 2002. Orsaken återfinns i den ekonomiska inbromsningen.
De svenska godstransporterna till sjöss saknar en långsiktig tillväxt. Trots att både befolkningen och BNP växt i Sverige under de senaste 20 åren har godstransporterna till sjöss inte haft samma positiva trend. Snarare har de gått både upp och ned.
Efter flera svaga år med fallande eller stillastående nivå för hamnarnas godshantering över kaj föll den återigen under 2023, nu med 5,in5 procent till 162,5 miljoner ton. För fem år sedan, 2018, sedan var motsvarade siffra 179 miljoner ton. Det kan jämföras med att lite mer än hela godshanteringen i Helsingborg och Trelleborg tillsammans fallit bort på bara fem år.
För att hitta en lägre notering i den officiella statistiken än 2023 måste vi gå tillbaka ända till 2002. Då hanterades 155 miljoner ton över kaj*.
Inbromsning i ekonomin
Nedgången av godshanteringen under 2023 förklaras mest troligt av inbromsningen i ekonomin till följd av både prisuppgångar och den efterföljande inflationsbekämpningen främst i form av högre räntor och därmed dyrare finansiering. Utrymmet för både konsumtion och investeringar minskade därmed. Detta gällde både i Sverige och i länderna som vi handlar mest med. Statistiken visar att såväl det lossade som det lastade godset föll i hamnarna 2023, med minus 6 procent respektive minus 4 procent.
I Sveriges största hamn Göteborg minskade godshanteringen med 11 procent under 2023, alltså ännu mer än nedgången i hela landets hamnar. Samtidigt ökade containerhanteringen i Göteborg, där man hanterade en större andel av containrarna i hela landet, 57 procent.
De flesta hamnarna hade fallande eller nära oförändrad godshantering 2023, med några undantag som Brofjorden, Stenungsund och Piteå som alla ökade godshanteringen med mer än 10 procent.
Karlshamn klättrade
En hamn som tog marknadsandelar tack vare endast svagt fallande godshantering är Karlshamn som i vår ranking över de 30 största hamnarna klättrade från plats 9 till plats 7. Efter en nedgång med 3 procent hanterades 4,8 miljoner ton gods i Blekingehamnen. Det var mer än i Stockholm inklusive Norvik och Nynäshamns färjeterminal. Hamnen som marknadsfört sig som den största mellan Stockholm och Trelleborg var 2023 därmed den största hamnen mellan Luleå och Trelleborg när det gäller godsmängd.
Caroline Säfström, som sedan hösten 2023 är vd för kommunägda Karlshamns Hamn, delar synen om att hamnarnas generella nedgång 2023 kan tillskrivas utvecklingen i ekonomin. Samtidigt lyfter hon särskilt fram den fallande verksamheten inom byggsektorn som en drivande faktor.
— Kriget i Ukraina, högre räntor och stopp i byggnationen har tillsammans minskat trailertrafiken genom hamnarna, säger Caroline Säfström, som representerar en av de stora färjehamnarna i landet.
Karlshamn var den enda på listan över de tio största rorohamnarna som förra året ökade antalet enheter (trailers, lastfordon, släp med mera). Detta sagt med reservation för att uppgifter saknas för Malmö 2023 och för Karlskrona 2022, varför det inte går att beräkna några förändringar där.
Ökad Litauen-trafik
Förklaringen till Karlshamns goda utveckling ligger mycket i ett ökat antal anlöp av färjor till och från Klaipėda i Litauen. Danska DFDS har trafikerat linjen Karlshamn–Klaipėda sedan 2001. I början av 2023 tillkom tyska TT-Line som ny aktör, genom att de på sin befintliga linje mellan Trelleborg och Klaipėda lade till ett stopp i Karlshamn i båda riktningarna.
En annan bidragande faktor till uppgången är att DFDS satt in ett modernare och betydligt större fartyg på linjen. För att kunna ta in rederiets nya färjor i Karlshamn moderniserades hamnens roroterminal i Stillerydshamnen 2021–2022, delvis finansierat av EU. Ett av två befintliga kajlägen förlängdes till 230 meter och ett helt nytt 230 meter långt kajläge anlades, samtidigt med andra uppgraderingar.
Luna Seaways som byggdes 2021 och är just 230 meter lång sattes i trafik av DFDS för två år sedan. Enligt hamnen har hon 70 procent mer plats för lastade fordon än de största fartygen som tidigare trafikerat Karlshamn, vilket innebär 4 500 lastmeter. Nya färjor är alltid stora nyheter för de som berörs och det kan även öka intresset för att frakta roroenheter.
— Flödena i vår region har delvis lagts om tack vare TT-Lines nya trafik, men jag vill se det som att operatörerna tillsammans har drivit upp en större marknad genom satsningarna på Karlshamn, säger Caroline Säfström.
Ökad trafik med Sydostlänken
Om nu den utbyggda terminalen har bidragit till att rita om godsflödena genom Blekinge och sydöstra Sverige lär det bli ännu större förändringar om och när Sydostlänken blir färdigbyggd, något som ligger i regeringens händer. Sydostlänken är nämligen ett projekt som står högt på önskelistan hos Ikea i Älmhult och Volvo i Olofström.
— Då vinner godskunderna en halv dag jämfört med idag. Vi skulle dra till oss ännu mer gods i det läget, säger Caroline Säfström.
*I den siffran ingår inte gods på inre vattenvägar som inte samlats in under hela perioden, detta gods är dock bara en liten del i sammanhanget.
Vill du ha mer siffror över trafiken i hamnarna 2023? Klicka här, så kommer du till tre tabeller med all tänkbar hamnstatistik!