Sonat får uppdraget att se till att e-handelsleveranserna går som de ska när Varnergruppen och Zlatan Ibrahimovic startar gemensam nätbutik. Kundsupport och leveransbevakning byggs ihop till ett.
Så fick också Transportnytt äntligen en Zlatannyhet.
Sonat står för den löpande logistikhanteringen såväl som för första ledets kundtjänst i Zlatan Ibrahimovics nätbutik A-Z.com, som öppnade i 11 europeiska länder på tisdagen. Och nytt är hur de två funktionerna har bakats ihop till en.
– Det är inte nytt att Sonat ansvarar för kundtjänst hos kundföretagen. Det har vi exempelvis gjort sedan 12 år hos Svenska Retursystem. Men det senaste året har vi satt samman kundsupporten och logistikfunktionen till vad vi kallar för ett e-com-kontrolltorn, säger Sonats vd Kjell Rundqvist till Transportnytt.
Det handlar om att överbrygga det avstånd som historiskt har funnits i handelsföretagen mellan det kundinriktade arbetet och det för kunden vanligtvis osynliga arbetet med att hålla igång och överblicka leveransapparaten. När kunden ringer och frågar ’när kommer min vara’ så ska den som svarar ha rätt verktyg och kunskaper för att själv kunna utreda det, är tanken. Och dessutom ha förmågan att förklara läget för kunden på ett begripligt sätt. Enligt Kjell Rundqvist fordrar det nya processer såväl som nya verktyg och medarbetare.
– Normalt när du ringer kundsupport inom e-handel så svarar folk som inte själva har logistikverktygen. Och logistikfunktionen i sin tur pratar inte med kunder och bevakar inte kundens problematik, säger Kjell Rundqvist.
Sonats affärsidé är att agera logistikfunktion åt andra företag, allt från att planera transport- och lagerupplägg till att upphandla tjänsterna, sköta den dagliga planeringen och övervakningen utifrån kundföretagets behov, och till att följa upp resultaten och driva förbättringar. Sonat ombesörjer däremot inte självt transport- eller lagertjänsterna, och är alltså inte en speditör eller tredjepartslogistiker.
Kjell Rundqvist tycker sig se goda förutsättningar för en organisation med insikter i logistik och IT att knäcka nötter som e-handlare ofta bekymrar sig över. Diffusa angivelser om att leveranser tar 2–5 arbetsdagar kan exempelvis ersättas med dagsspecifika utfästelser till butikskunderna, utifrån transportörernas digitalt tillgängliga tidtabeller. Och kommunikationen om hur paketet rör sig och hur det kan hämtas ut behöver inte överlåtas på transportföretagen. Handlare som sköter den kommunikationen själva vinner mycket i direktkontakten med kunden, och möjligheten att förmedla fler erbjudanden till slutkunden.
A-Z.com startas som ett kläd- och nätbutiksvarumärke, ägs till hälften var av norskägda Varnergruppen (Dressmann, Cubus …) respektive Zlatan Ibrahimovic.
Varnerkoncernens logistik utgår från en anläggning som just färdigställs i Vänersborg, på 53 000 kvadratmeter inklusive en Autostoreanläggning med cirka 60 000 lådor.
Postnord svarar för leveranserna från A-Z.com till slutkunderna i de nordiska länderna.
Alexander Kristofersson