Testar hur elektrisk flygning kan ingå i framtida verksamhet.
Testflygningen som KLM rapporterar om genomfördes med ett eldrivet flygplan av typ Pipistrel Velis Electro mellan flygplatserna Lelystad och Schiphol-Oost i Nederländer. Enligt KLM är detta världens första och enda certifierade elektriska flygplan, och det har räckvidd på 50 minuters flygning (plus 10 minuters reserv).
Det innebär att just detta plan kommer inte att kunna användas på destinationer KLM flyger till, vilket inte hindrar KLM från att lyfta fram testets betydelse.
— För att skapa ett mera hållbart flyg måste vi testa ny teknik och innovationer i praktiken. Det vi gör idag i liten skala med dagens resurser. Det kan visa sig vara viktiga i framtiden för skalbarheten, kommenterar Maria Hagelberg, marknadschef för Airfrance och KLM Norden.
I ett pressmeddelande uppges att KLM nu undersöker hur elektrisk flygning kan ingå i framtida verksamhet. Enligt KLM väntas det år 2035 finnas ett elektriskt flygplan som tar mellan 50 och 100 passagerare, med en räckvidd på 90 minuter.
KLM betonar att batterierna som krävs för sådana flygningar är tunga, ”varför det vore orealistiskt att utveckla större flygplan för längre sträckor, som till exempel mellan Amsterdam och New York”.
— När vi kikar framåt – på nollutsläppsflyget – då tittar vi på olika teknologier och innovationer samtidigt. Med hjälp av våra olika branschpartners undersöker vi flygningar som drivs av elektricitet, väte och hybridformer och bedömer hur utvecklingen kan påskyndas, säger Maria Hagelberg.