Så ska Skånemejerier bli 100 procent fossilfria på sina inrikestransporter.
Mejeriföretaget Skånemejerier uppger att de enligt sina beräkningar under förra året uppnådde 96 procent fossilfrihet i sina inrikestransporter.
Enligt företaget bottnar problemet med att nå 100 procent fossilfritt i att man utför transporter i områden där infrastrukturen för förnybar energi är mindre utbyggd, plus att man utför transporter med annat gods.
För att nå ända upp till hundra procent har man nu tecknat avtal med drivmedelsleverantören Energifabriken om att använda sig av deras ”CarbonGo”-lösning. I korthet är detta en så kallad insettingmodell, vilket innebär att motsvarande volym bränsle för Skånemejeriers transporter som inte körs på fossilfritt bränsle istället tankas i samarbetspartnern Tommy Nordbergh Åkeris lastbilar.
Detta är praktiskt möjligt genom att lastbilarna hos nämnda åkeri kör på sträckor med bättre förutsättningar för fossilfria transporter. Med fossilfritt avses förnybara drivmedel i form av HVO100, gas, RME eller el.
— Är inte efterfrågan på fossilfritt bränsle tillräckligt stor hos andra aktörer under gemensamma transporter, kan det vara utmanande att säkerställa fossilfritt i tanken för våra mindre leveranser. Därför satsar vi nu på en insettingmodell, och vi ser fram emot att arbeta med en lösning som säkerställer att förnybara transporter motsvarande våra sista fyra procent kan ske någon annanstans i transportnätverket, kommenterar Peter Liljedahl, transportchef hos Skåenemejerier.
Enligt parterna bakom metoden är bränsleprodukterna som används spårbara och certifierade enligt certifieringssystemet ISCC. Vidare uppges att beräkningsmetodiken är granskad av tredje part.