De första fordonen i jätteordern har levererats: ”Handlar om att tänka långsiktigt”.
Som tidigare rapporterats beställde Jula Logicistics i somras via det delägda åkeriet Eco-Link hela 20 nya ellastbilar från Scania av typen BEV R40E 6×2.
De nya ellastbilarna — som har en installerad batterikapacitet är 624 kWh och beroende på totalvikten har en maximal räckvidd på mellan 375 och 600 km — är avsedda för två syften. Dels ska de transportera gods från Julas kombiterminal i Falköping till företagets centrallager i Skara, dels ska de distribuera gods för de externa kunder som använder sig av Julas tågpendel.
Jula Logistics har sedan tidigare två extra långa ellastbilar som går i skytteltrafik mellan Falköping och Skara, och de nya ellastbilarna är alltså avsedda att komplettera de befintliga fordonen.
Tillsammans med Eco-Link har nu Jula Logistics tagit emot leveransen av de första ellastbilarna från Scania. Enligt Jula är lastbilsinköpen en viktig del i en långsiktig satsning på fossilfria transporter.
– Det handlar om att ta rätt beslut och tänka långsiktigt. Vi vill skapa ett distributionsflöde som går enbart på el och fortsätta addera värden till det vi redan byggt. Det här skapar stora expansionsmöjligheter för oss, kommenterar Lennart Karlsson, vd Jula Logistics.
För att säkra elkapaciteten till de eldrivna fordonen har Jula Logistics gjort omfattande investeringar i sin elinfrastruktur där man bland annat installerat 8 MW solpaneler på Julas centrallager i Skara.
– Vi har också byggt ett batterilager med en kapacitet på 2 MW och etablerat en laddinfrastruktur i Falköping med sex laddpunkter på 350 kW. Två laddpunkter finns även på plats i Skara, säger Lennart Karlsson.
Jula Logistics bygger dessutom en solcellsanläggning på 2,5 MW på taket till sitt nya lager i Falköping som ska stå färdig våren 2025.