Italiensk-ägda koncernen CNH Industrial försöker sälja sin lastbilsdivision, Iveco. Men förhandlingarna med en kinesisk spekulant strandade i mitten av april.
Under 2019 meddelade fordonskoncernen CNH Industrial att man hade för avsikt att dela upp verksamheterna lantbruksmaskiner och lastbilar och sälja av någon av delarna. Förra året inledde man förhandlingar om att sälja lastbilstillverkaren Iveco med en spekulant – den kinesiska fordonskoncernen FAW, som utöver ett brett sortiment av tunga och medeltunga lastbilar även tillverkar personbilar.
I mitten av april rapporterade flera branschmedier att förhandlingarna mellan CNH Industrial och FAW-koncernen om köpet av Iveco hade strandat. Enligt danska tidningen Lastbilsmagasinet var FAW-koncernens bud inte tillräckligt intressant för CNH Industrial.
Enligt tidningen Lastbilsmagasinet jobbar CNH Industrial vidare med att försöka sälja Iveco. På Iveco dementerar man dock den uppgiften:
”Det är inga uppgifter som varken CNH Industrial eller IVECO har kommunicerat”, skriver en person i ledningen i Iveco North Europe & Baltics A/S i ett mejl till Transportnytt.
BILDEN T H: En av lastbilsmodellerna i kinesiska FAW Trucks sortiment av tunga lastbilar. Foto: FAW
FAKTA CNH Industrial
Multinationell tillverkare av nyttofordon som lastbilar och jordbruksmaskiner. Bolaget tillverkar tolv olika märken och finns på 180 olika marknader med tillverkning på 64 platser globalt. I koncernen ingår varumärkena Case, Steyr, Magirus, Iveco, New Holland Agriculture, FPT och Heuliez.
CNH Industrial ägs av investmentbolaget Exor, vilket i sin tur ägs av familjen Agnelli, som äger Fiat-Chrysler-koncernen.