BYD, Crown, Jungheinrich och SSI Schäfer tog hem 2016 års upplaga av Ifoy Award, ”Årets truck”. Prisutdelningen ägde rum på invigningsdagen under materialhanteringsmässan Cemat.
Totalt var det 13 truckar som hade nominerats till titeln Ifoy Award, ”Årets truck”.
– Kandidaterna till Årets truck imponerade på juryn, framför allt med innovation och kundnytta. I det avgörande skedet var det hårsmån mellan de nominerade, sa juryns ordförande Anita Würmser. Juryn består av fackpressjournalister från 25 logistiktidningar. Från Transportnytt deltar chefredaktör Mats Udikas. Transportnytts testredaktör Theo Egberts är jurymedlem utan rösträtt och ansvarig för trucktesterna i Årets truck.
I år arrangerades tävlingen i fem kategorier. Jungheinrich tog hem priset i två av dem. Företaget fick en av sina utmärkelser för smalgångstrucken EKX 516 i klassen för höglyftande lagertruckar. Det är en 80-volts truck som lyfter förare och laster upp till höjder på 17,5 meter.
Jungheinrich ligger också bakom specialfordonet EJQ 325 som utvecklats särskilt för att hantera hjulaxlar på Deutsche Bahns verkstäder. Det är uppbyggt av standardkomponenter. Fordonet är en tandemlösning uppbyggd av två truckar.
Den amerikanska trucktillverkaren Crown vann i kategorin för låglyftande lagertruckar med sin modell RT4020 på 2 ton. Den har förarplattform och finns med ett chassi som inte är bredare än 780 mm. Därmed är trucken smalare än kortsidan på en europapall vilket gör den mycket användbar i trånga utrymmen
Kinesiska BYD som är en nykomling i truckbranschen erövrade mästartiteln i motviktskategorin, med en elektrisk truck på 1,8 ton och 80-voltssystem. BYD:s batteriteknik baserad på litium-järnfosfat var avgörande i konkurrensen.
I systemkategorin var det SSI Schäfer som tog hem utmärkelsen för en installation med sin lilla autotruck Weasel hos den schweiziska tredjepartlogistikern Next Level Logistik. Weasel lastar upp till 35 kg och navigerar efter en tejpremsa utlagd på golvet.
Se också www.ifoy.org.