
Kommer Ica att ta hjälp av Ocado – den brittiska nätmatbutiken som förra året omsatte 14 miljarder kronor – för att etablera ett centralt plocklager för hemleveranser i Sverige? Jodå, redan i början av 2018, erfar tidningen Icanyheter.
– Det är ingen hemlighet att vi vill etablera oss i Skandinavien. Några andra kommentarer har jag inte just nu, säger brittiska Ocados affärsutvecklingschef Sverker Lindbo (som råkar ha stockholmsk bakgrund) till Icanyheter.
Men tidningen har också fått obekräftade uppgifter om att Ica i början av september ska ha fattat ett beslut om att etablera en så kallad darkstore, det vill säga en distributionsanläggning särskilt för e-handelsbeställningar. Bilden att något är på gång inom kort stöds av att Ica sedan dess ska ha sökt chaufförer i Stockholm för att stärka hemleveranserbjudandet, samt logistikutvecklare för e-handeln. Enligt uppgifterna ska ett samarbete med Ocado presenteras offentligt i början av 2018.
Ica har inte officiellt nämnt Ocado eller planer på någon särskild etablering, men när Icagruppen släppte sin senaste kvartalsrapport uttryckte dess vd Per Strömberg att tidpunkten för ett centralt plocklager snart är här, skriver Icanyheter.
Företaget Ocados matförsäljning på nätet är omkring dubbelt så stor som Sveriges motsvarande marknad i sin helhet. Under sitt verksamhetsår 2016 (avslutat med november) levererade företaget 230 000 beställningar i veckan i snitt.
Men i en ny division, Ocado Technology, tänker Ocado istället agera teknisk systemleverantör åt stora dagligvarukedjor över världen. Det ger möjlighet för företaget att snabbt komma in i en nyckelroll, i stor skala i en lång rad länder, där trösklarna för att själv knö sig in som lokal detaljhandlare hade varit mycket höga. Ocado erbjuder hela e-handelssystemet från konsumentens beställningsapp, till automationsutrustning och lagersystem, ruttstyrning för hemleveranserna och gränssnittet för transportföretag och konsumenter vid utkörningen. Under löpande verksamhet kan Ocadopersonal finnas på plats för att garantera lagerutrustningens tillgänglighet, men den egentliga lagerdriften och transporterna svarar detaljhandelskedjan själv för.
Medan Ocado har vuxit sig stort i Storbritannien har systemaffären tagit tid på sig att infria Ocadoinvesterarnas förväntningar. Företaget är börsnoterat, och aktiekursen har rört sig nedåt en rad år. Men den här veckan har aktien ryckt upp sig en bit, efter en genombrottsorder där Ocado blir systemleverantör åt franska Groupe Casino. I sin första Parisanläggning räknar Ocado med att investera cirka 170 miljoner kronor.
Ocados pressansvariga uppger i samtal med Transportnytt att man grovt, som nyckeltal för uppskattningar, kan räkna med att investeringen som behövs i en ny anläggning motsvarar 12 procent av varuvärdet som den har kapacitet att leverera på ett år.
När dagligvarukedjor har liten andel e-handel utnyttjar de gärna sina befintliga butiker som bas. Men när nätförsäljningens andel blir större, kanske över 10 procent, blir det effektivare att lägga processerna tillrätta i separata anläggningar, de som kallas darkstores – med automatiserade flöden och gott om plats för distributionsbilar. Den utvecklingen har kunnat noteras inte minst i Storbritannien och Frankrike.
En rad patent skyddar Ocados system men häromåret hamnade företaget i strid med norska Hatteland, sedan Ocado sökt patent för lösningar snarlika dem i Hattelands Autostore.
Alexander Kristofersson