Nu går flygbolagens intresseorganisation IATA till storms mot den omfattande pappershanteringen inom branschen för flygfrakt.
– Flygfraktprocesserna har fastnat i förra århundradet, säger IATA:s generaldirektör Alexandre de Juniac.
International Air Transport Association (IATA) antog vid sitt allmänna årsmöte i juni en resolution för att sätta fart på moderniseringen av flygfraktindustrin. Resolutionen tar avstamp i den överenskommelse om att underlätta för handeln, Trade Facilitation Agreement (TFA) som World Trade Organization, WTO, står bakom.
– TFA ålägger regeringar att göra handeln snabbare, billigare och mer effektiv, säger IATAs generaldirektör Alexandre de Juniac enligt ett pressmeddelande från IATA.
– Flygfraktprocesserna har fastnat i förra århundradet. För att säkerställa att flygfrakten är redo och kan ta del av den tillväxt i handeln på uppskattningsvis 1 biljon dollar som följer av TFA och förbättrad global ekonomi, behövs en rejäl översyn av industriprocesserna. Och vi har ingen tid att förlora. Våra kunder förväntar sig redan den effektivitet som elektronisk dokumentation ger.
IATA uppmanar flygbolagen att slutföra digitaliseringen av hela leveranskedjan så att information kan delas omedelbart, vilket förenklar och påskyndar transportprocesserna.
De ska ta modern datateknik och allmänt accepterade standarder i bruk för att ge kunderna möjlighet att själva övervaka sina försändelser och få varsel i realtid och snabb återkoppling på avvikelser.
TFA ålägger också nationella regeringar att harmonisera reglerna kring gränspasseringar, liksom att elektroniska dokument accepteras för tullklarering och för betalningar online.
IATA har dragit igång programmet ”Simplifying the Business (StB) Cargo”. Programmet omfattar också ”Smart Facilities” med sikte på att höja servicekvaliteten på markhanteringen av gods.
Den elektroniska Air Waybill (e-AWB) som infördes i mars 2016 omfattar nu knappt 50 procent av total godsvolym, men ökningen går inte i den takt som förväntats.
Mats Thorén