Ökat antal besökare och utställare på Logistik & Transport-mässan i Göteborg.
Efter de tunga pandemiåren med uteblivna mötestillfällen har intresset för den stora Logistik & Transport-mässan i Göteborg stigit för varje år. Som vanligt arrangerades branscheventet på Svenska Mässan, där mängder med utställare, besökare och konferensdeltagare möttes under två intensiva dagar den 14-15 november.
Exakt 4 003 personer deltog på mässan, vilket är en ökning med 15 procent från förra året. När det gäller utställare uppgick dessa till 136, vilket också är en ökning från 2023, då 117 utställare medverkade.
Faktum är att det kunde varit ännu fler utställare om det bara funnits utrymme.
– Vi tvingades tacka nej till ett 20-tal företag som ville ställa ut. Trots att vi hade större yta i år var mässan fullbokad redan två månader innan mässtart, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport, som passar på att nämna att planeringen redan är i full gång inför nästa års mässa den 4-5 november 2025.
Mängder med aktiviteter
I likhet med förra året var konferensdelen på mässan uppdelad i fyra spår — två på vardera dag — samtidigt som det kontinuerligt pågick mängder med aktiviteter på den kostnadsfria öppna scenen.
På torsdagen hade det första konferensspåret rubriken ”Hela havet stormar”, där bland annat sjöfartsexperten och läraren Lars Green tog upp olika aspekter av alla de utmaningar som sjöfarten ställs inför till följd av osäkerheten inom de globala försörjningskedjorna.
— Att Trump blev vald gör förstås att situationen känns ännu mer osäker och orolig, där vi ännu inte vet hur det blir med tullar och handelshinder. Det känns mer hotfullt nu, där risken är att USA ökar sina handelsförbindelser med Kina medan vi i Europa får klara oss själva, sa sjöfartsexperten Lars Green och tillade:
— En annan sak är att nationella säkerhetsbedömningar till följd av det osäkra läget kommer att leda till ökade transportkostnader. Ett exempel är att logistikföretag sannolikt kommer att behöva säkerhetsklassa sin lagerpersonal.
”AI är inget trollspö”
Under konferensdelen ”Redo för ett annat klimat” talade bland annat Zohreh Ranjbar, forskare vid forskningsinstitutet Rise, om hur AI kan användas inom transportsektorn.
— AI är inget trollspö, det måste tolkas på rätt sätt. Ni måste också veta exakt vilka utmaningar som AI ska lösa, och om det finns tillräckligt med data för att ni verkligen ska kunna använda er av AI, sa Zohreh Ranjbar och fortsatte:
— AI är dock inget val framöver, det är snarare en nödvändighet för att kunna hantera framtidens leveranskedjor.
Unik strategi
Under en faktaspäckad dryg timme talade sedan Mike Danilovic, gästprofessor vid Shanghai Dianji University och verksam vid Halmstad Universitet, om Kinas elektrifieringsresa vad gäller fordonsindustrin.
— De började redan på 1980-talet och har sedan dess haft en unik strategi där alla aktörer — akademi, industri, politiker — har drivit utvecklingen framåt i symbios. De har haft en tydlig plan, lärt sig av västerlandet och nu passerat oss vad gäller elbilstillverkningen. Förutom Tesla är det bara kinesiska företag på listan över världens tio största elbilstillverkare, sa Mike Danilovic.
Enligt Mike Danilovic kommer samma utveckling att ske vad gäller eldrivna lastbilar.
— Det kinesiska företaget Deepway startade 2021 och har redan massproduktion av autonoma ellastbilar. Hur kan det ha gå så snabbt? Jo, de är hungriga medan vi i västerlandet är mätta. Kina har gått om oss inom en majoritet av teknologiska områden.
Konferensen fortsatte sedan på fredagen med ytterligare intressanta föreläsningar och debatter, däribland om den ”nordiska logistikkartan” och om logistikbranschens jakt på lönsamhet.