Transport- och åkeribranschen har återigen mötts i Jönköping. Mycket på Elmia Lastbil-mässan handlade om hållbarhet och klimatanpassning — men också om tekniska nyheter och världspremiärer.
Liksom för två år sedan präglades årets Elmia Lastbil i hög grad av elektrifiering, digitalisering och den gröna omställningen. Exakt 31 450 besökare gick runt bland 371 utställare från 15 länder under de fyra dagar utställningen pågick den 21-24 augusti.
Redan i infrastrukturminister Andreas Carlsons invigningstal lyftes klimatfrågan och den övergång från fossilt till icke-fossilt som transportsektorn nu befinner sig i. Ministern var dock tydlig med den gröna omställningen inte får gå ut över konkurrenskraften.
— Vi ska inte strypa vägtransporterna, tvärtom — för vi behöver fler och fler transporter. Däremot ska vi göra dem mer hållbara och effektiva genom längre och tyngre transporter.
Ökar stödet
Carlson lyfte bland annat det marknadsintroduktionsstöd för ellastbilar som regeringen infört.
— Vi har i år fördelat nära en miljard kronor i marknadsintroduktionsstöd för eldrivna och andra miljövänliga tunga fordon. Det stödet ska nu successivt ökas till 1,5 miljarder under 2025 och till 2 miljarder under 2026.

Några konkreta löften om framtida infrastrukturprojekt kopplade till den kommande infrastrukturpropositionen kunde Carlson inte ge — snarare tvärtom.
— Vi ska börja närmast backen och åtgärda alla de vägar och järnvägar i landet som nått sin livslängd. På vägsidan är underhållsskulden 35 miljarder kronor och på järnvägssidan är den 91 miljarder. Det är väldigt mycket pengar, där vi har ett förslag om att utnyttja den låga statsskuld Sverige har för att låna till finansieringen. Vi vill också få in mer av alternativ finansiering.
Flera lastbilsnyheter
På mässgolvet gick det förstås inte att undgå de stora lastbilsdrakarna som Volvo, Scania, Mercedes, DAF och Iveco.

För Scanias del var det världspremiär för deras nya helelektriska timmerlastbil, en 3-axlad serietillverkad ellastbil som är byggd för att klara skogstransporter på upp till 72 ton. Lastbilen har en installerad batterikapacitet på 624 kWh, där räckvidden med tunga timmerlaster beräknas ligga på cirka 20 mil.
Mercedes-Benz hade å sin sida Sverigepremiär för sin helt nya eActros 600, en ellastbil med en totalvikt på 44 ton och en räckvidd på upp till 50 mil. Dessutom visade importören Veho Import upp det nya varumärket Fuso och dess kompakta eldrivna citylastbil Fuso eCanter.
Nytt modellprogram
Även Iveco hade flera nyheter i sin monter. Dels presenterade man för första gången i Norden sitt nya modellprogram med bland annat den nya tunga lastbilen S-Way, dels demonstrerades den nya eldrivna eDailyn med en totalvikt på 7,2 ton och upp till 4,6 ton nyttolast.
— Det är faktiskt premiärvisning på den svenska marknaden av vår nya tunga eDaily, vilket förstås är jättekul, säger Thomas Marceau, produktchef hos Iveco Sverige och framhåller att 7,2-eDailyn har precis samma goda egenskaper som en vanlig Daily i samma storleksklass.

— Allting är detsamma förutom att den är elektrifierad. Fordonet har plats för upp till fyra batterier och i stadskörning har den en räckvidd på runt 27 mil, så den nya tunga eDailyn kommer absolut att intressera alla de distributionskunder som planerar att göra sin fordonsflotta fossilfri.
Stor lansering
Volvo Lastvagnar hade också flera intressanta nyheter i sin del av den 75 000 kvadratmeter stora utställningshallen. Bland annat var det stor lansering av nya FM Low Entry, som är Volvos första lastbilsmodell någonsin med uteslutande eldrift. FM Low Entry är avsedd för exempelvis stadsdistribution, renhållning och anläggningsarbeten och har därför försetts med en nyhet i form av ett lågt insteg.
På den FM Low Entry som högtidligen avtäcktes inför en stor skara nyfikna åskådare visades dessutom ännu en världspremiär upp.
Unik skjutdörr
— Vi har utvecklat en sliding door som ingen av våra konkurrenter har. Istället för en vanlig dörr har vi alltså en skjutdörr som bara går ut en decimeter från karossen och sedan glider bakåt. Det gör att man får ett större utrymme till hytten och att det blir väldigt lätt för förare och passagerare att kliva in i och ut ur fordonet, säger Torbjörn Gustafsson, produktchef hos Volvo Lastvagnar Sverige, och tillägger att hytten till den nya FM Low Entry är baserad på FM-hytten och finns i ett antal sätesvarianter.

— Till exempel kan man välja bort passagerarsätet och istället ha kanske tre säten i den bakre raden. På så sätt kan föraren gå ut via passagerardörren och slipper därmed att gå ut i trafiken.
Ny ladd-tjänst
En annan nyhet från Volvo Lastvagnar var en tjänst kallad Charging Management som gör det möjligt för transportföretag att få en bättre översikt över ”hemmaladdningen” av sina ellastbilar. Tjänsten är en del av Volvo Connect och riktar sig till transportörer som behöver ladda sina fordon vid sina egna anläggningar.
— Vi har ju tillsammans med OKQ8 och Skellefteå Kraft ett ständigt växande nätverk med ett publikt laddnätverk, men den här nya tjänsten handlar mer om privat laddning — alltså depåladdning, säger Helena Sundqvist, servicemarknadschef hos Volvo Lastvagnar Sverige.

Hon utvecklar:
— Med Charging Management-tjänsten kan man få en överblick över fordonsparken och dess laddstatus. Man kan se aktuella energinivåer, skapa laddscheman och få en bättre kontroll över laddarna.
”Vi behöver nya lagar och regler”
Som vanligt under Elmia Lastbil-dagarna arrangerades en rad intressanta seminarier och debatter. Under rubriken ”Den smarta urbana staden” diskuterade företrädare för Bring, Martin & Servera och Elonroad hur en hållbar stadsdistribution ska kunna skapas.
— Vi behöver nya lagar och regler. Utvecklingen går så otroligt fort att lagstiftningen inte kan bygga på gamla sanningar. Nu i somras kom ju regeln om att B-körkortsförare kan få köra fossilfria lastbilar på upp till 4,25 ton, vilket har varit enormt viktigt för branschen och elektrifieringen av stadsdistributionen, säger Catherine Löfquist, hållbarhetschef hos Bring och får medhåll av Håkan Ekmyr, senior strategisk planner hos Martin & Servera:
— Ja, och 4,25-regeln gör att vi kan tänka ännu längre fram, för det har varit en bromskloss.

Anna Wieslander, CCO hos elvägsföretaget Elonroad fyller i:
— När vi pratar om att uppnå klimatmål till år 2045 så ligger det så långt fram i tiden att vi underskattar vad vi kommer att åstadkomma fram tills dess. Själva är vi medvetna om att vi ligger i framkant och att allt inte är färdigt. När vi startade tyckte folk att vi var dumma i huvudet, men nu har vi funnits i tio år, gjort studier med Trafikverket och samarbetar med den franska regeringen.
Autonoma lastbilar om fem år
På seminariet ”Digitalisering av åkernäringen” diskuterades den senaste utvecklingen inom digitala transporter, däribland autonoma fordon.
— Vi har autonoma lösningar redan idag, bland annat åt Brönnöy Kalk-gruvan i Norge där vi kör helautonomt åt kunden. Vi tror att det finns oanade möjligheter med autonoma lösningar, även om det kommer att finnas transporter med förare även i framtiden, säger Johan Rönnberg från Volvo Lastvagnar Sverige och får medhåll från konkurrenten Scania:
— Autonoma lösningar ger enorma fördelar för ett åkeri. Många är rädda att jobb ska försvinna, men vi har ju faktiskt brist på förare. Så autonoma fordon kan istället ta körningar man annars inte kan ta, säger Jessica Björkquist från Scania Autonomous Solutions, och tillägger:
— Redan idag kör vi autonoma fordon på de allmänna vägarna, men med säkerhetsförare. Men redan om kanske fem år kommer vi att ha självkörande lastbilar som kör utan säkerhetsförare.
