Umeå Airport trafikleds digitalt från en kontrollcentral i Stockholm — 64 mil från flygplatsen.
Tekniken kallas Remote Tower Service, eller flygtrafikledning på distans, och innebär att flygtrafiken vid en eller flera flygplatser kan övervakas och styras från en kontrollcentral. Rent konkret går det till så att en mast med flera kameror, mikrofoner och annan utrustning placeras på den distansledda flygplatsen, varpå bilder och annan information förs över till kontrollcentralen.
Vid centralen har flygledarna via sina skärmar en vy som är 360 grader, och enligt Luftfartsverket ger dessa skärmar fördelar som vanligt fönsterglas inte kan ge. Till exempel kan rörelsedetektorer hjälpa till att upptäcka djur eller fordon på banan och dessutom kan kameran låsas på föremål i rörelse. Infraröda kameror gör det också lättare att se i dimma och mörker.
Som tredje flygplats i landet ansluter nu flygtrafikledningen vid Umeå Airport till Luftfartsverkets kontrollcentral i Stockholm. Sedan tidigare är flygplatserna i Kiruna och Åre/Östersund anslutna till centralen, och så småningom ska även flygplatsen i Malmö ansluta till flygtrafiktjänsten på distans.