Miljardtillskott krävs för att stoppa ”förfallet av landet vägar” — det menar Transportföretagen, som tagit fram en lista över länen med de sämsta vägarna.
Arbetsgivar- och branschorganistationen Transportföretagen kräver ytterligare pengar till underhållet av landets vägar. Enligt organisationen behöver staten tillföra två miljarder kronor per år till underhållsbudgeten för att stoppa det man kallar förfallet av landets vägar.
För att minimera underhållsskulden på tio års sikt anser organisationen dessutom att det behövs en årlig budget på 7,9 miljarder kronor per år, vilket skulle vara mer än en dubblering av nuvarande underhållsbudget.
— Tillväxten och utvecklingen i Sverige är helt beroende av en god framkomlighet för att kunna transportera både människor och varor på ett konkurrenskraftigt sätt. Investeringar och ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga, kommenterar Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
Till stöd för sina budgetkrav har Transportföretagen tagit fram ny statistik som enligt organisationen styrker tesen om att standarden på landets vägar är alldeles för låg och att ”mer än var tionde statlig väg är i mycket dåligt skick”.
Statistiken baseras på uppgifter från Trafikverket och avser år 2022. Siffrorna har brutits ned på länsnivå och här är tio-i-topp-listan över länen med de sämsta vägarna (procentsiffran anger andelen vägar som är i mycket dåligt skick):
1. Jämtlands län (21,8%)
2. Västernorrlands län (21,8%)
3. Gävleborgs län (16,7%)
4. Norrbottens län (15,1%)
5. Dalarnas län (14,2%)
6. Västra Götalands län (14,1%)
7. Västerbottens län (14%)
8. Hallands län (12,1%)
9. Stockholms län (11,9%)
10. Kalmar län (11,1%)