Testar leveranser i Skåne med helelektrisk 44 tons Volvo FH Electric 6×2.
Ellastbilen ska gå i trafik mellan Icas lager i Helsingborg och ett antal butiker i Skåne och har en räckvidd på 20-25 mil per laddning. Fordonet ingår i ett så kallat REEL-projekt, som är ett nationellt initiativ där olika svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på vägarna.
Sedan tidigare testas liknande Volvo-lastbilar i Stockholm och Göteborg.
Lastbilen — som har en längd inklusive släp på 25 meter och är utrustad med kylaggregat för lastutrymmet — har batterier med kapacitet på 540kWh, med möjlighet till snabbladdning på upp till 250kW. Laddning kommer främst att ske på den nyligen invigda laddstationen vid Volvo Truck Center i Helsingborg.
Volvo FH Electric-lastbilen visades upp på mässan Elmia Lastbil i Jönköping den 24-27 augusti, där Volvo Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige, berättade att målet om att hälften av Volvos alla sålda lastbilar år 2030 ska vara eldrivna varianter ligger fast.
— Ja, absolut. Inom ett par veckor (i mitten av september, Transportnytts anm) startar vi serieproduktionen av tunga eldrivna lastbilar i Tuvefabriken, vilket är helt enligt plan, säger Stefan Strand, vd för Volvo Lastvagnar Sverige.
Fotnot: REEL erhåller medfinansiering från programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova, Energimyndigheten och Trafikverket och drivs av CLOSER, som är en samverkansplattform inom logistik och godstransporter.