Samma dag som de nya ”fordonstågsreglerna” trädde i kraft visar Elgiganten upp sitt nya fordon.
Som Transportnytt tidigare rapporterat är det från och med den 1 december tillåtet med extra långa lastbilar — så kallade fordonståg — på upp till 34,5 meter på utvalda vägar i landet.
Detta har gjort att Elgiganten Logistik omedelbart startar upp ett flöde med extra långa lastbilar — som på engelska kallas High Capacity Transport-fordon, förkortat HCT-fordon.
Flödet ifråga går från Elgiganten Logistiks nordiska distributionscentral i Torsvik till butiker och terminaler i finska Åbo och Helsingfors.
Transporterna sker i samarbete med logtech-företaget InQuire och den finska transportören Ahola Transport.
För att få ned bränsleförbrukningen och minska miljöpåverkan är ekipaget som används utrustat med en så kallad e-trailer, vilket är en trailer med en egen el-motor.
Peter Sund är Sales Manager på Ahola Transport:
– Vi arbetar kontinuerligt med att hitta nya sätt att effektivisera och köra mer hållbara transporter. I Finland har vi haft möjlighet att köra dessa ekipage länge, men att vi nu också kan köra gränsöverskridande ger oss en betydligt större flexibilitet, kommenterar Peter Sund och syftar på att HCT-fordon varit tillåtna i Finland i ett tiotal år.