Handelsanställdas förbund varslar om blockad, och arbetsnedläggelse för de nio anställda, vid företaget Train Logistics arbetsplats i Göteborg. Train Logistics, som bland annat fyller på SJ-tågens serveringar, anklagas för att följa fel kollektivavtal.
På sin hemsida beskriver Train Logistics sig självt som inriktat på catering för tåg i Sverige, med enheter i Stockholm, Göteborg och Malmö. Företaget kör ut, dukar upp och iordningställer i SJ-tågens första klass och serveringar, och runt 135 000 varor förflyttas varje dag, enligt företaget.
Train Logistics har kollektivavtal med Hotell- och restaurangfacket, HRF, men verksamheten består i lager- och grossistverksamhet och ska följaktligen omfattas av Handels avtal – det anser de två fackförbunden gemensamt. Blockaden och arbetsnedläggelsen är varslad att inledas på morgonen den 5 december, för alla nio anställda vid Train Logistics arbetsplats i Göteborg.
– Företaget vill inte skriva kollektivavtal med oss trots att deras verksamhet rör försäljning och lager. Det innebär osund konkurrens med andra företag och det innebär sämre villkor för våra medlemmar på arbetsplatsen, säger Handels avtalssekreterare Per Bardh i ett pressmeddelande.
– Det är inte företagen som väljer vilket avtal som ska gälla, säger han.
Train Logistics vd Jan Bergman framhåller å sin sida, i samtal med Transportnytt, att verksamheten omfattar ett väsentligt inslag av servering, som att koka kaffe och duka fram frukt och bullar. Den hade också omfattats av kollektivavtal med HRF i över tio år hos den förra entreprenören LSG när Train Logistics tog över 2014 och många anställda följde med över. I och för sig omfattade flygmatsjätten LSG:s verksamhet som helhet ett stort inslag av livsmedelsproduktion baserad på Arlanda. I Train Logistics uppdrag för SJ har planen varit att kraftigt vidga den egna cateringköksverksamheten, till exempel beredning av sallader och pannkakor. Enligt Jan Bergman är den planen nu, om än efter dröjsmål, på väg att förverkligas. Det nu aktuella HRF-kollektivavtalet löper till mars 2020.
Train Logistics ägs av Inflight Logistics, som distribuerar tidningar på flygplatser. För 2017 redovisade Train Logistics 49 miljoner kronor i omsättning, och 129 anställda.
Alexander Kristofersson