Etablerar el-infrastruktur i hamnen och investerar i eldriven reachstacker.
Hamnbolaget Hallands Hamnar har tagit ett rejält elektrifieringskliv i containerterminalen i Halmstad.
Dels har man etablerat en elektrifierad infrastruktur för maskinparken, dels har man investerat i en eldriven containerlyftare — en så kallad reachstacker.
Enligt hamnbolaget är satsningen en viktig milstolpe i bolagets hållbarhetsstrategi ”med mål att minska klimatavtrycket genom att steg för steg elektrifiera hela maskinparken”.
Arbetet med den elektrifierade infrastrukturen har skett i nära samarbete med Bravida och Halmstads Energi och Miljö och resulterat i att Hallands Hamnar nu installerat en högspänningstransformatorstation. Detta har i sin tur skapat laddkapacitet som säkerställer att hela maskinparken vid containerterminalen kan ställa om till eldrift. Idag drivs maskinparken med det fossilfria bränslet HVO.
Den nya eldrivna reachstackern är från maskinkoncernen Kalmar och har en maximal lyftkapacitet på 45 ton. Fordonet har en hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet på 587 kWh. Drifttiden ligger på max 10-12 timmar och fordonet kan laddas på 90 minuter.
Reachstackern har beteckningen ERG420-450 och är den andra som levereras i Sverige — detta efter att Helsingborgs hamn tidigare köpt in en likadan maskin.