Helsingborgs Hamn har tagit emot Sveriges första eldrivna reachstacker.
Den minnesgode läsaren av Transportnytt minns kanske att vi i nr 1-2022 skrev om den nya eldrivna reachstacker som Kalmar Innovation Center i Ljungby — en del av den finska industrikoncernen Cargotec — utvecklat.
Efter drygt ett års försening har nu Helsingborgs Hamn tagit leverans av nämnda reachstacker — eller containerlyftare som de också kallas.
Den eldrivna reachstackern från Kalmar har en maximal lyftkapacitet på 45 ton och är den första som företaget säljer i Sverige. Fordonet har hjulbas på 6,5 meter och en batterikapacitet på 587 kWh. När Transportnytt besökte Ljungby i december 2021, i samband med premiärvisningen av containerlyftaren, uppgavs att drifttiden ligger på max 10-12 timmar och att fordonet kan laddas på 90 minuter.
Leveransen av reachstackern — vars produktnamn är ERG420-450 — var planerad redan till slutet av 2022 men har efter förseningar kunnat levereras först nu.
– Vi är verkligen glada att ta emot reachstackern idag. Nu har vi en spännande tid framför oss att först lära oss och sedan jämföra maskinens produktivitet och effektivitet i terminalen, kommenterar Bart Steijaert, vd Helsingborgs Hamn och tillägger att leveransen är en viktig del av hamnens hållbarhetsarbete:
– Vår målsättning är att 75 procent av våra arbetsmaskiner ska vara eldrivna 2026, vilket är ett tufft mål i ambitionen att vara Nordens modernaste hamn.
Enligt Eric Wass, säljare hos Kalmar Sverige, är det Sveriges första eldrivna reachstacker som nu levereras. I övrigt har Kalmar tidigare sålt och levererat produkten till hamnar i Nederländerna och Norge – en till vardera land – och man har dessutom tagit emot beställningar på ”ett rätt stort antal” ytterligare eldrivna reachstackers från kunder i Europa.
– För svenskt vidkommande har vi dessutom sålt en eldriven reachstacker till Hallandshamnar och deras hamn i Halmstad, säger Erik Wass, säljare hos Kalmar Sverige.
FAKTA
Produkt: Kalmar Electric Reachstacker
Produktnamn: ERG420-450
Hjulbas: 6,5 meter
Staplingsförmåga: 5 containrar högt
Lyftkapacite: 45-32-16 ton i 1:a, 2:a respektive 3:e raden
Batterikapacitet: 587 kWh