Transportnytt fortsätter att ställa frågor till transportpolitiker inför valet — den här gången till Thomas Morell (SD), ledamot i trafikutskottet.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Vi Sverigedemokrater anser att det är felaktiga prioriteringar i planen. Vi är mot de så kallade höghastighetstågen, men vi ser gärna en utbyggnad av järnvägen där det finns flaskhalsar.
— Även på vägsidan vill vi se nya investeringar i infrastrukturen. Framför allt vill vi att mer pengar skall läggas på underhåll av befintlig infrastruktur. Trafikverket skriver i klartext att både väg- och järnvägsnätet kommer att vara i sämre skick 2033 med nuvarande plan.
— Vi anser att detta är att prioritera fel och att höghastighetståget blir en dyr gökunge!
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— Vi anser att det skall vara teknikneutralt och att man sätter in det drivmedel som fungerar bäst för transportuppdraget. I framtiden kommer vi att se flera olika lösningar beroende på möjlig utbyggnad av infrastrukturen för olika energislag. Vi Sverigedemokrater vill se en snabbare utbyggnad av elnät och laddstolpar eftersom en stor del av lokal och regionaltransporter kommer att vara elektriska. Men också vätgasen behöver utvecklas med en utbyggnad av dess infrastruktur.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Vi måste bygga ut den planerbara energiproduktionen, vind- och solkraft är allt för väderberoende. Det räcker dock inte med enbart utbyggd produktion, det krävs också stora satsningar för överföringen av elenergi och där har vi en stor utmaning.
— För att klara övergången till eldrift måste växlingen av fordonstyper ske i sådan takt att samhälle, energiproduktion och energileverantörer klarar efterfrågan. Fordon finns att köpa, det är inte där knuten sitter, utan det är hur vi skall klara efterfrågan på el och laddpunkter, det är den stora utmaningen. Utbyggnaden sker inte över en natt och vem skall stå för kostnaderna initialt?