Valet 2022 närmar sig och Transportnytt tar tempen på transportpolitikerna. Näst på tur Teres Lindberg (S), som är tredje vice ordförande i Trafikutskottet.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Det finns mycket att vara nöjd över – detta är den största infrastruktursatsningen någonsin. Fler kommer kunna ta tåget till jobbet, åka säkert på vägen och skicka gods med sjöfarten. Transportsystemet ställs om och med investeringar i järnväg, vägnät och sjöfart kommer det skapas nya jobb, byggas nya bostäder och våra transporter kommer göra med mindre inverka på klimatet.
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas nå målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— Det viktigaste är att minska utsläppen från trafik och transporter med elektrifiering och biodrivmedel. Vi vill att hjulen ska rulla mer på biodrivmedel från Sverige och vi ska fortsätta driva en kraftfull politik för att skynda på elektrifieringen av transporter. Att få mer godstransport att gå med tåg och sjöfart istället för på vägarna är också en del av lösningen.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Vi behöver bygga ut elproduktionen i hela landet. Vindkraften, särskilt den havsbaserade vindkraften har en enorm potential. Men också andra energislag kommer att behöva byggas ut. Vi tar höjd för en fördubblad elproduktion de kommande decennierna. Vi behöver samtidigt förstärka elnäten för att förbättra överföringen från norr till söder. Vi tredubblar nu investeringarna i elnäten, och kommer investera 100 miljarder kronor de kommande tio åren.