Bara ett par veckor återstår till valet 2022. I Transportnytts utfrågning av transportpolitikerna har turen kommit till Kristdemokraternas Magnus Jacobsson, andre vice ordförande i Trafikutskottet.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Det är bra att man avsätter mer resurser än tidigare. Det är dåligt att den nya infrastrukturplanen har en stor obalans mellan investeringarna på järnväg och väg. Idag sker 80-90% av alla transporter på väg, medans 80% av investeringarna riktas till järnvägen. Obalansen av investeringarna kommer att resultera i ett dåligt vägunderlag som kommer att leda till fler olyckor och sänkta hastigheter på vägar i delar av landet.
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas nå målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— Olika former av elektrifiering inklusive att man omvandlar el till vätgas. Utöver detta måste vi också jobba mer med biobränslen, men skall man nå målet avseende en minskning på 90% så är det bara elektrifiering som kan lösa detta.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Vi kommer inte att klara elförsörjningen om MP fortsätter att blockera den svenska energipolitiken. Skall vi klara av att elektrifiera samhället för att minska utsläppen måste vi bygga ny kärnkraft samtidigt som vi utvecklar vattenkraften och kraftvärmen. Har vi väl fungerande kärnkraft och vattenkraft som kan reglera energin klarar vi även av mer sol och vindkraft. Sen räcker det inte med ny energi, vi måste bygga ut elnätet så att vi klarar av att transportera all el till den plats där den behövs vid rätt tillfälle.