Vi tar tempen på transportpolitikerna inför valet. Här svarar Helena Gellerman, Liberalernas talesperson för transportfrågor och ledamot i Trafikutskottet, på våra frågor.
Den 13 juni presenterades Sveriges nya infrastrukturplan. Vad är du mest nöjd med alternativt mest kritisk mot?
— Jag är mest nöjd med att resurserna till väg- och järnvägsupprustningarna ökat så att effektiviteten i transportsystemet kan förbättras. Andra bra satsningar är den särskilda näringslivspotten, finansieringen av två nya isbrytare och att regeringen lyssnat på riksdagen och gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda gränsöverskridande infrastruktur, som de tre alternativen till en ny Öresundsförbindelse och järnväg till Oslo.
— Jag är mest kritisk till att regeringen fortsätter med byggandet av höghastighetsbanan i södra Sverige utan att alla kostnader redovisats. Trots regeringens försäkringar kommer byggandet av höghastighetsbanan att slå ut andra mer angelägna infrastrukturinvesteringar under lång tid framöver. Regeringen borde tydligare ha pekat ut satsningar på att snabbt bygga bort flaskhalsar och kapacitetsbrister för att förbättra pendlingen och öka kapaciteten för gods. Det gäller inte minst godsstråken från hela Sverige till Göteborgs hamn. Jag ifrågasätter också de vaga löften från regeringen om besparingar bl a på säkerhetssystemet ERMTS. Det kommer bli svårt att uppfylla.
Vilken är den enskilt viktigaste åtgärden för att den svenska transportsektorn ska lyckas nå målet om att minska utsläppen från växthusgaser med 90 procent fram till 2050?
— Elektrifieringen av transportsektorn – fossilfri el kommer att ersätta oljan för att driva våra transporter. Det viktigaste är att snabbt bygga ut laddinfrastrukturen för att inte hindra elektrifieringen. Vägtransporterna är på god väg, omställningen för flyg och sjöfart tar lite längre tid. Där en direkt elektrifiering inte är möjlig kommer biodrivmedel och framför allt elektrobränslen att ersätta bensin, diesel och jet-bränsle. Transportsektorn ska vara helt fossilfri en bra bit innan 2050.
En stor del av transportsektorn går nu över till eldrift — hur ska Sverige klara elförsörjningen?
— Produktionen av el behöver mer än fördubblas inom 20 år. Detta kräver stor utbyggnad både av väderberoende och planerbar elproduktion. Vi behöver vattenkraften och utbyggd sol-, vind- och kärnkraft. Nästa mandatperiod måste större investeringar ske i alla de tre utbyggbara kraftslagen för att vi ska klara klimatomställningen. Här spelar effektivare tillståndsprocesser en nyckelroll.