Sas, KLM och Lufthansa har bundit upp sig för att köpa minst 1,25 miljoner liter av BP:s biobränsle för jetplan vid Oslos flygplats, ett bränsle som till cirka 48 procent har förnybart ursprung. Det uppges vara första gången som en internationell flygplats låter biobränsle fyllas på i det allmänna tankningssystemet, och det har alltså inte krävts ny infrastruktur.
Den 22 januari inleddes bränsleförsörjningen enligt det nya upplägget vid Oslos flygplats, med en rad företag inblandade. Sas, KLM och Lufthansa har förbundit sig att köpa bränslet. Nationella flygplatsoperatören Avinor håller samman projektet.
Företaget Camelina Company Espana köper oljeväxten camelina från 500 spanska bönder, och råvaran förs sedan till finländska Nestes raffinaderi i Borgå för att bli bränsle. Blandningen med fossilt bränsle sker i Gävle, och därifrån går den färdiga blandningen mot Oslo i tankbil. För försäljningen av bränslet svarar oljejätten BP:s flygbränsledivision Air BP.
Sas uppger sig ha minskat sina koldioxidutsläpp med cirka 15 procent sedan 2005 trots avsevärt ökad produktion.
Det oljestinna växtsläktet camelina kallas på svenska för dådra, med arten sanddådra som den enda kvarvarande i Sverige.