3 miljoner ton gods per år ligger i avtalet när SSAB och Green Cargo nu skriver på för ytterligare fem års järnvägstransporter.
Avtalet har tecknats med ett års framförhållning, för att gälla från början av 2020 och åtminstone fem år framåt. Lasten består i stålämnen och färdigvaror mellan SSAB-anläggningarna i Luleå, Borlänge och Oxelösund. Sträckan Luleå–Borlänge är känd som norra stålpendeln, och Borlänge–Oxelösund som södra. Avtalet omfattar även växlingstjänsterna inne på SSAB:s produktionsanläggningar i Borlänge och Oxelösund.
Green Cargo uppger att upphandlingsprocessen har pågått i cirka ett och ett halvt år, med fokus på att utveckla systemets tillförlitlighet och kostnadseffektivitet.
Green Cargos investering i 16 nya så kallade Transmontanalok beskrivs som avgörande.
Deras stora dragkraft gör det möjligt att transportera samma mängd stålämnen som i dagens system, med 200 färre tåg per år. Det gör att den hårt belastade järnvägen utnyttjas mer effektivt.