Göteborgs hamn har inltt ett samarbete kring flytande naturgas (LNG) med Rotterdams hamn Syftet är att skynda på utvecklingen av flytande naturgas som fartygsbränsle.
Båda hamnarna ligger inom det så kallade SECA-området (Sulphur Emission Control Areas) i norra Europa där reglerna för svavel i fartygsbränsle kommer att skärpas kraftigt från 2015. Målet med samarbetet är att det ska gå att bunkra LNG, flytande naturgas, i de båda hamnarna när svavelreglerna träder i kraft.
– Vi är extremt glada över att Europas största hamn har krokat arm med oss i denna viktiga fråga. Tillsammans kommer vi att ha ett mycket starkt erbjudande till marknaden, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB.
Genom att använda naturgas minskar svavel- och partikelutsläppen till nära noll, kväveutsläppen med 85-90 procent. Nettoeffekten av minskade växthusgaser med beräknas vara 15-20 procent.
– Vi ser flytande naturgas som en stor möjlighet för sjöfarten att kunna leva upp till svaveldirektivet 2015, säger Ronald Paul, operativ chef, Rotterdam Port Authority.