Viking Lines nya Finlandsfärja Viking Grace togs i trafik på linjen mellan Stockholm och Åbo 15 januari. Det är den första stora passagerarfärjan som drivs med naturgas (LNG). Det innebär att fartyget klarar EU:s kommande svavelregler.
Viking Grace har levererats av varvet STX Finland Oy. Byggkostnaden var motsvarande dryga två miljarder kronor. Fartyget går på linjen Stockholm – Åbo, med ett stopp i Mariehamn och en tur- och returesa per dygn. Överfartstiden är omkring 11 timmar, vilket ger omkring en timma vid kaj i både Åbo och Stockholm.
Det innebär att bunkringen måste klaras under den tiden. Bunkringen av gasbränsle sker i Stockholms hamn från utsidan av fartyget. Under sin första månad kommer Viking Grace att drivas på dieselolja, eftersom det specialbyggda bunkerfartyget ännu inte levererats.
Gasen kommer att levereras från AGA:s gasterminal i Nynäshamn. Den transporteras i tankbilar från Nynäshamn till Loudden i Stockholms hamn. Där lastas gasen om till bunkerfartyget, som sedan går till Stadsgården där Viking Lines färjor lägger till.
Även när fartyget går i gasdrift använder Viking Grace en liten mängd dieselolja. Oljebränslet fungerar som tändmedel i fartygsmotorernas dieselcykel. När gas används som bränsle minskar koldioxidutsläppen med 15 procent, jämfört om fartyget helt gått på diesel.
Svaveldioxidutsläppen elimineras helt, vilket är viktigt med tanke på EU:s svavelregler som träder i kraft 2015. Utsläppen av kväveoxider och partiklar minskar med 85 procent.
Viking Grace är 218 meter lång och 31,8 meter bred. Fartyget tar 2800 passagerare. Lastdäck är 1275 lastmeter stort. Dessutom finns ytterligare 1000 filmeter för passagerarbilar.
Viking Line har inte meddelat något beslut om att bygga ett systerskepp som kan gå i par med Viking Grace på Åbolinjen.