UECC har beställt två nya matarfartyg för nybilstransporter som klarar kommande utsläppskrav med bred marginal genom att använda gasdrift och batterier.
UECC:s två nya fartyg är av typen PCTC (Pure car and truck carrier) av China Ship Building Trading och Jiangnan Shipyard Group. Det första fartyget ska levereras 2021.
Fartygen kommer drivas med en maskinlösning som använder flytande naturgas (LNG) och bunkerolja för framdrivningen. Samtidigt laddas en stor batteribank ombord för fartygens övriga elbehov.
Med längd 169 meter och bredd 28 meter får fartygen en lastkapacitet på 3 600 bilenheter fördelade på 10 lastdäck av vilka två är höj- och sänkbara. Det ger flexibilitet och förmåga att lasta och lossa många olika lastslag utöver fordon. Huvudrampen ska klara 160 tons belastning och en sidoramp 20 ton, samt gods med upp till 5,2 meters höjd.
Fartygen kommer klara de utsläppsbegränsningar av kväveoxid som gäller enligt reglerna i Tier 3 IMO NOx och träder i kraft i Östersjön och Nordsjön från 2021. Maskinen ombord kan hantera två bränsleslagvilket innebär att de också kan drivas med bunkerolja.
UECC:s head of ship management, Jan Thore Foss, säger att rederiet har mycket goda erfarenheter av LNG för rena feeder-fartyg och att det egentligen inte fanns några alternativ för dem.
– LNG-lösningen kommer minska koldioxidutsläppen med omkring 25 procent.
För att sänka koldioxidutsläppen ytterligare, används batterier.
– Batterierna kommer inte användas för framdrivningen av fartygen, utan förser dem med den elenergi som fartyget behöver i övrigt, förklarar Jan Thore Foss. Det gör att vi kan överträffa IMO:s mål på 40 procents minskning av koldioxidutsläppen till 2030.
När biobränslen i framtiden blir mer tillgängliga kommersiellt, siktar UECC på att även använda koldioxidneutrala och syntetiska bränsleslag som en del av sin bränslemix.
UECC, specialiserar sig på korta sjötransporter av fordon inom Europa på uppdrag av fordonsindustrin. Flottan består av 20 specialbyggda fartyg som per år fraktar omkring 1,5 miljoner fordonsenheter.
UECC är även terminaloperatör i några större europeiska hamnar. Företaget ägs till lika delar av japanska rederiet Nippon Yusen Kabushiki Kaisha, NYK, och svenska Wallenius.