Med 38 procents tillväxt var sektorn barnartiklar och leksaker den som växte snabbast inom den svenska e-handeln under året som gick. Det visar Postnords rapport E-barometern. Totalt växte e-handeln från 37 till 43 miljarder kronor.
Inget tidigare år har tillväxten för e-handeln varit så stor i absoluta tal som 2014. Bara ökningen på närmare 6 miljarder kronor är nästan lika stor som vad hela den svenska e-handeln var tio år tidigare. Hoppet från 37 miljarder kronor året innan till 42,9 miljarder 2014, innebar tillväxt med 16 procent. Som andel av den totala detaljhandeln utgjorde e-delen 6,4 procent, enligt undersökningen.
Sektorn barnartiklar och leksaker ökade sin nätomsättning med hela 38 procent, medan bygghandeln lade på sig 33 procent under året. Sport och fritid såg nätintäkterna gå upp med 20 procent, medan tillväxten för heminredning och möbler blev 18 procent. Hemelektronik, som med sin e-handelsomsättning på 10,3 miljarder kronor är näthandelns största bransch, växte med 17 procent. Väsentligt lägre tillväxt, 5 procent, sågs i de mogna e-handelsbranscherna kläder och skor samt böcker och media, som trots det ligger kvar som tvåa och trea på listan över sektorerna med högst omsättning.
I rapporten framhålls att konsumenterna snabbt gjort sig hemmastadda i att shoppa från telefoner och läsplattor, och att de inte drar sig för utländska sajter.
– Konsumenter idag är trygga med att handla från utländska webbutiker och har höga krav på att själva få bestämma hur varorna ska betalas och hur de ska levereras, säger Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert.
Han förutspår att förbättrade erbjudanden vad gäller hemleveranser kommer att bädda för riktigt höga tillväxttal i e-handeln även under kommande år.
– Konsumenterna köper i allt större utsträckning otympliga varor och färskvaror på nätet, varor som de vill få levererade direkt hem.
Som Transportnytt har refererat tidigare så kommer mer än vart fjärde e-handelspaket från utlandet, totalt värda 11,5 miljarder kronor under året, enligt E-barometern. De största exportörsnationerna av e-handelspaket till svenska konsumenter är i tur och ordning Storbritannien, USA, Tyskland och Kina. Största varukategorin där är kläder och skor.
Det är Postnord som varje kvartal publicerar E-barometern i samarbete med branschföreningen Svensk digital handel (tidigare Svensk distanshandel) och utredningsföretaget HUI. Den omfattar försäljning av fysiska varor till konsumenter där köpet genomförs via internet, och bygger på intervjuer med 332 företag och 1 066 privatpersoner.