Svenska ehandelsföretag och andra som vill skicka internationell post är målgruppen för den Märstabaserade delen inom Asendia, en ny bolagssammanslagning under franska respektive schweiziska posten.
Den svenska verksamheten är etablerad sedan tidigare, under namnet Swiss Post International Scandinavia, med cirka 20 anställda. Svenska företag som vill få sina brev utdelade i andra länder kan i princip vända sig dit på samma sätt som de kan gå till Posten. Genom avtal av olika slag med utländska nationella postbolag kan bägge svara för att försändelsen också delas ut i de främmande länderna. Det handlar exempelvis om produktkataloger, direktreklam eller smärre distanshandelspaket.
Det svenska bolaget omsatte förra året 83 miljoner kronor, och är förstås en liten aktör vid sidan av Posten. Bland företag som specialiserar sig på internationell postbefordran blir Asendia däremot ett av de världsledande företagen. För den svenska verksamhetens del innebär sammanslagningen att den kan tillgodoräkna sig även franska La Postes utbud i sin tjänsteportfölj.
– Vi är bara 20 personer i Sverige men vi är betydligt flexiblare vad gäller post ut ur Sverige än vad något nationellt postverk är, säger Thomas Sjölin, vd för den svenska delen av Asendia, med adress till alla företag som har regelbundna brevflöden ut ur Sverige.
Han hoppas att hans företag nu ska kunna sätta hårdare konkurrenspress på Posten.
Till kunderna hör svenska förlag med tidningsprenumeranter i diverse länder, men också ehandelsbolag som har centrallager i Sverige men webbutikskunder i många europeiska länder. Ett konkret exempel på tjänster är att brev kan frankeras med utländskt porto och förses med utländsk returadress, så att det svenska företaget framstår som inhemskt i mottagarlandet. Enligt Thomas Sjölin ger den fransk-schweiziska sammanslagningen tillgång till sådana möjligheter i fler länder.
Den nya sammanslagningen har gått till så att Frankrikes och Schweiz gamla postverksföretag, La Poste respektive Swiss Post, slår samman sina verksamheter när det gäller internationell postbefordran, och lägger dem i bolaget Asendia som de äger till hälften var. Det uttalade målet är att bli marknadsledande inom konsumentinriktade lösningar för global post.
Samarbetet har fått grönt ljus hos berörda myndigheter, och är redan i effekt. Verksamheten inkluderar bland annat respektive ägares tidigare dotterbolag Swiss Post International och La Poste Global Mail.
Asendia omfattar drygt 1 000 anställda på tre kontinenter: Europa, Asien och Nordamerika, med 25 kontor i 15 länder.
Bolaget beräknas omsätta 400 miljoner euro per år från start. Företaget bedömer att marknadens storlek är över 10 miljarder euro per år, med stark tillväxt inom direktmarknadsföring, kataloger och paket genom distanshandel. Försändelser upp till två kilo ingår i affären, men paketdistributören DPD, som helägs av La Poste, står utanför den nya konstruktionen.
Det nya bolagets verksamhet kommer att styras från huvudkontor i såväl Bern som Paris.
Alexander Kristofersson