För 500 miljoner kronor bygger Elgiganten nu automatlagret som outtröttligt ska pumpa ut varorna åt framtidens e-handelskunder såväl som kedjans hundratals nordiska butiker – i samma flöde.
– Jag har alltid velat högautomatisera den här anläggningen, säger logistikutvecklingschefen Andreas Thimour, som arbetar på distributionscentrumet sedan 16 år.
Det mesta av e-handels-Sverige har stått avvaktande till idén att automatisera sina lager. Osäkerheten om mixen mellan olika varutyper, produktmått och försäljningskanaler på några års sikt gör att många detaljhandlare drar sig för risken att låsa in sig i dyra anläggningar. Tredjepartslogistiker vill inte dra på sig investeringar som kräver mer långsiktighet än vad varuägarna kan stå för i kontrakten. Och vem vet vilka e-handlare som snart finns kvar överhuvud taget?
Många velar alltså men Elgiganten, som har 390 butiker i Norden såväl som en stor och växande e-handelsaffär, sätter nu ner foten. Framtidens vinnande distributionscentral är den som är högautomatiserad, och som klarar av leveranserna ut till butikerna och till enskilda privatpersoner i samma lagerprocess. Det vågar Elgiganten sätta en slant på. En halv miljard kronor, närmare bestämt: 200 miljoner kronor för om- och tillbyggnader, och 300 för utrustning och system. 36 000 pallar och 88 000 lådor kommer att lagras i de två nya byggnaderna, där ingen plockare kommer att röra sig.
– Vi behåller vår bil men nu ger vi den en starkare motor, säger logistikutvecklingschefen Andreas Thimour.
I Transportnytt nr 9-2015, som kom ut härom veckan, kan du läsa ett ingående reportage om projektet, som är en av Sveriges högst automatiserade e-handelsrelaterade lagersatsningar. Numret kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.