Flygfraktsbolagen tycks ha klarat sig okej under 2013, åtminstone att döma av rapporter från Lufthansa och Emirates. Större turbulens verkar branschen som helhet inte ha upplevt under året.
Lufthansa konstaterar att fraktmängden minskade 1 procent från 2012 års nivå, men eftersom bolaget minskat sin kapacitet något så kan det glädjas åt att resursutnyttjandet ändå gått upp en hårsmån. Det är nu 69,9 procent, en siffra som Lufthansa beskriver som mycket hög. Totalt fraktade bolaget lite över 1,7 miljoner ton gods under året som gått.
Flygbolaget Emirates fraktdel Skycargo skriver i ett pressmeddelande att bolaget ökat sin fraktmängd under verksamhetsåret med 16 procent, mätt i ton. År 2012 var Emirates världens tredje största flygfraktare, enligt flygorganisationen Iata, efter Fedex och UPS.
En titt på USA:s flygfraktare, samlade, visar att antalet intäktsgivande frakttonkilometer gick ned med 2 procent under årets första tio månader jämfört med motsvarande period ett år tidigare. Det visar siffror från landets transportdepartement. Där är oktobersiffrorna de fräschaste som finns att läsa. Den största turbulensen i de siffrorna rådde under åren 2008–2010 då fraktarbetet först gick ned omkring 20 procent och sedan upp nästan lika mycket igen.