Nu finns det en karta för den tänkta motorvägen tvärs mellan Skärholmen och Haninge. Synd bara att vägen saknar cirka 5 miljarder kronor – hälften av kostnaden – och att den samtidigt ryckt bort den finansiella mattan för den östliga sista länken i Stockholms ringled.
För människor skulle södra Stockholms tilltänkta tvärförbindelse av asfalt binda ihop ett antal stora förortscentrum: Skärholmen, Kungens kurva, Flemingsberg och Handen. För godset skulle den länka Nynäsvägen till E4 söderut, med genare sträckning än dagens anslutning via Södra länken. I planeringen kring Stockholms nya containerhamn Norvik vid Nynäshamn har leden varit en viktig pusselbit.
Så att Trafikverket nu, i sitt förslag till statlig tolvårsplan för infrastrukturen, publicerar vägens sträckning borde väl vara ett viktigt steg mot förverkligandet? Nja. Kostnadsuppskattningen har nu fördubblats till omkring 10 miljarder kronor, varav Trafikverket tänker sig att staten bistår med hälften. Vilka som eventuellt ställer sig i kö för att få garantera resten av betalningen är ännu oklart, och därmed får hela projektet tills vidare ses som osäkert.
Skälet till fördyringen är att 6 kilometer, av sträckningen på totalt cirka 20, skulle gå i tunnel för att bevara skyddsvärda naturmiljöer, inte minst Flemingsbergsskogen.
Samtidigt står det klart att Trafikverket inte längre vill skjuta till medel till den väg som kallas Östlig förbindelse. Den skulle sträcka sig mellan Nacka och Värtan, och bli sista länken i Stockholms ringled strax utanför innerstadstullarna. Den kan regionens krafter gott betala själva, tycks Trafikverket bedöma, och hänvisar till Sverigeförhandlingen när det gäller att lösa finansieringen för den.
Alexander Kristofersson