Ingen ljusning i sikte för den svenska e-handeln, enligt ny branschrapport.
E-handelns omsättning i Sverige minskade med 3 procent i juni och ökade med 2 procent i juli jämfört med samma månader föregående år — det visar en ny rapport från branschorganisationen Svensk Handel.
Enligt rapporten, den så kallade E-handelsindikatorn, har omsättningen i e-handeln minskat samtliga månader under 2023 hittills med undantag i februari och juli.
För hela perioden januari till och med juli har omsättningen totalt sett minskat med 4 procent mätt både i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och när e-handeln från utländska aktörer inkluderas.
Enligt Svensk Handel betonar att detta är en svag utveckling både sett i ljuset av att förra årets jämförelsetal i sig är svaga jämfört med 2021 samt att inflationen fortfarande är påtagligt högre än normalt.
Tendensen är också att varje e-handelskonsument handlar för ett lägre belopp.
— Det är fortsatt en väldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder på en nära vändning. E-handelsföretag som främst fokuserar på den svenska marknaden kommer sannolikt fortsatt ha det mycket tufft. Mest utmanande är det för de som säljer kapitalintensiva varor som möbler online, ett segment vars omsättning backat med hela 37 procent hittills i år, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.