Systemtruckar har precis landat ett samarbetsavtal med Mitsubishi Forklifts. Med ett premiummärke på plats finns möjlighet att fortsätta växa.
Systemtruckar startade i Örebro för snart 50 år sedan och hette från början S-Truckar. För 25 år sedan fick bolaget sin nuvarande form och blev då Systemtruckar i Örebro. Förra året ändrades namnet till Systemtruckar Sverige eftersom ambitionen är att växa geografiskt och ta marknadsandelar i fler regioner.
– Vi har en tydlig tillväxtplan och har budgeterat för att omsätta 100 miljoner i år. Förra året köpte vi Bernströms Truck i Västervik och tittar framåt på att förvärva fler bolag. Men vi vill växa stegvis och ska först få Bernströms och vårt nya samarbetsavtal med Mitsubishi på plats innan vi tar nästa steg, säger vd Mattias Bjurling, som kom in i företaget förra sommaren och har jobbat länge med försäljning inom industrin men närmast kommer från säkerhetsbranschen.
Hållbar tillväxt
Mattias Bjurling har nu i uppgift att driva och utveckla bolaget enligt de visioner som den nya ägaren Ambergate Invest har. Ambergate Invest, som förvärvade Systemtruckar 2021, investerar i företag som har en tillväxtpotential och en ambition om att växa på ett hållbart sätt.
– Nu har vi alla pusselbitar på plats för att kunna växa. Det var svårt utan ett premiummärke, konstaterar Mattias Bjurling.
Systemtruckar har genom åren arbetat med flera premiummärken och en gång i tiden faktiskt även Mitsubishi.
– Då pratar vi 1990-tal. Senaste premiummärket vi hade var Hyster, de släppte vi 2017, säger Mattias Bjurling.

Nya affärer
Samarbetsavtalet med Mitsubishi — som är Mitsubishis andra avtal i Sverige näst efter Stenborgs truckar i Järfälla — innebär att Systemtruckar kommer att sälja Mitsubishis hela produktprogram. Mitsubishi kan dra nytta av Systemtruckars kompetens och erfarenhet på motviktssidan, samtidigt som Systemtruckar kan ta nya affärer tack vare bredden med såväl premiumalternativ som budgetalternativ med andra befintliga varumärken.
Systemtruckar arbetar sedan tidigare med kinesiska Hangcha samt dragvagnar från Movella som man numera är ensamma i Sverige om att kunna erbjuda. Systemtruckar är även regional återförsäljare för Merlinum Forklift (som Transportnytt skrev om i nr 10-2022) och kan skräddarsy den mest optimala lösningen för varje kund utifrån de behov som kunden har.
– Jag ser väldigt ljust på framtiden. Vi har klarat oss igenom de senaste åren och lider inte mycket av konjunkturen i dagsläget. Våra kunder går fortsatt bra och vi har bra tillgång till maskiner, vilket ger oss ett bättre utgångsläge än flera av våra konkurrenter, säger Mattias Bjurling.
Just nu är leveranstiden på motviktstruckarna som längst åtta månader. Hangcha-maskinerna kan komma hem på tre till fyra månader direkt från Kina och finns ofta i lager.
– När vi beställer en container är ofta ungefär hälften sålt och den andra hälften lagermaskiner. Ambitionen är att ha ett hundratal maskiner i lager, säger säljansvarige Martin Pudas.
Fler ska anställas
Säljorganisationen består idag av fyra personer men ska stärkas upp med ytterligare en resurs i Småland inom kort. Totalt sysselsätter Systemtruckar 27 personer, varav 18 i verksamheten i Örebro och 9 i Västervik genom Bernströms. Målsättningen är att bli 30 innan året är slut.
– Tanken är att under året fusionera Bernströms in i Systemtruckar. Det är ett pågående arbete, men först och främst kommer vi att flytta verksamheten från nuvarande plats i Västervik till ett bättre geografiskt läge i Vimmerby, säger Mattias Bjurling.
Det har dels att göra med att verksamheten idag ligger på den tidigare ägarens gård, dels att Vimmerby är mer lättillgängligt för både kunder och personal och att närheten till närliggande orter ökar. Flytten kommer att ske under april-maj.
Demomaskiner på gång
I Örebro väntar man med spänning på att få hem de första demomaskinerna från Mitsubishi för att på allvar kunna dra igång med det nya samarbetet.
– Mitsubishi kommer att vara vårt huvudmärke, men vi kommer fortsätta jobba med våra övriga leverantörer precis som tidigare. Jag började jobba med att knyta till oss ett premiummärke direkt när jag kom in bolaget, så det känns bra att nu äntligen kunna berätta att allt är klart, fortsätter Mattias Bjurling.
Mitsubishis stora styrkor är enligt säljansvarige Martin Pudas den breda produktportföljen, erfarenheten och att tillverkaren tar täten på marknaden i utvecklingen av nya produkter.
– Jag skulle säga att när det gäller deras nya el-serie ligger de längst fram av alla. Tittar vi på världsmarknaden ligger Mitsubishi femma försäljningsmässigt och i Sverige är man bland de två största inom vissa segment, säger han.

Tillverkning i Mölnlycke
Att inomhustruckarna dessutom tillverkas i Mölnlycke ger mervärden i form av närhet och snabb tillgång till reservdelar.
– Vi kommer att köpa på oss ett eget reservdelslager och även samarbeta med fabriken i Göteborg, där vi kommer kunna få hem ett stort antal delar snabbt. Skulle de inte ha vad vi behöver kan vi köpa från reservdelslagret i Nederländerna och ha delarna här till nästa dag, säger Mattias Bjurling.
Mitsubishi tillverkar samtliga maskiner i Europa, och förutom i Mölnlycke finns det också fabriker i Finland och Spanien.
Hållbarhet är ett viktigt område för Systemtruckar, inte bara i produktutbudet utan även i den egna verksamheten. Till exempel kör alla som har bil i tjänsten elbilar. Martin Pudas menar att många kunder numera har fått upp ögonen för de eldrivna maskinerna och att det blir lättare att ställa om kundernas flottor från diesel till el.
– När jag kom tillbaka till truckbranschen för sju år sedan var det fortfarande vanligt att det var dieseltruckar kunderna frågade efter. Så är det inte idag. Tillverkarnas utveckling sker på elsidan och där vill även kunderna hänga med.
Stor hyresflotta
Försäljningen är hjärtat i Systemtruckars verksamhet men företaget förfogar också över en hyresflotta på runt 270 maskiner som rullar i olika verksamheter runt om i landet. Systemtruckar jobbar inom alla branscher och segment men ser på sikt att tillverkningsindustrin kommer vara ett av fokusområdena.
– Vi ser att vi med våra produkter har stora möjligheter att komma in på den marknaden. Med Mitsubishi kommer vi att börja bearbeta nya kunder, samtidigt som vi inte heller ska glömma bort befintliga kunder och fortsätta finnas där för dem, säger Mattias Bjurling.
Systemtruckar är känt som ett lokalt starkt bolag med stor flexibilitet och snabba leveranser. Företaget har en egen lastbil som man kör ut truckar med till kunder – ibland så snabbt som inom någon timme från beställning. Närhet till kunden är och har alltid varit viktigt för Systemtruckar.
– Vi har även anställt servicetekniker som bor i Grums och Arboga och utgår därifrån. Det gör att vi får bättre täckning i de områdena och kan ta fler affärer där. Historiskt sett har vi jobbat som mest aktivt inom en tiomilsradie från Örebro, säger Mattias Bjurling.
Den närmaste utmaningen för Systemtruckar är att få ihop Systemtruckar och Bernströms till en enhet och få alla att sträva åt samma håll.
– Bernströms är ett familjeföretag och jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att styra om ett familjeföretag in i en större organisation med mer struktur och arbetssätt som är anpassade efter ett större företag. Det kommer vi att jobba på under det närmaste året. Så det kommer att hända en hel del i Systemtruckar framöver, även sådant som jag inte kan prata om ännu, säger Mattias Bjurling.