Ford Transit Custom gjorde bra ifrån sig. För övrigt uppvisade marknadens medelstora transportbilar skrämmande dåliga egenskaper när Euro-NCAP testade deras säkerhet.
Euro-NCAP har krocktestat medelstora transportbilar efter ett nytt protokoll. Ford Transit Custom var den enda som fick högsta betyg, alltså fem stjärnor. Hyundai H-1 erhöll tre, liksom Fiat Scudo, vilken är tekniskt identisk med Citroën Jumpy, Peugeot Expert och Toyota Proace. Renault Trafic fick katastrofalt dåligt resultat, endast två stjärnor. Trafic är identisk med Opel Vivaro och Nissan Primastar.
Jämförbara bilar som vi saknar i testet är VW Transporter och Mercedes Vito.
Transit Custom fick 77 procent för övergripande säkerhet, 90 procent för barnsäkerhet, 84 procent för vuxensäkerhet, 48 procent för fotgängarsäkerhet och 71 procent för allmänna säkerhetsfunktioner.
Det kan jämföras med de usla resultaten för Renault Trafic som fick 79 procent för barnsäkerhet, 58 procent för vuxensäkerhet, 28 procent för fotgängarsäkerhet och 14 procent för allmänna säkerhetsfunktioner.
Ford har även fått den första Euro-NCAP-utmärkelsen för ny teknik på en transportbil. Custom belönades för sitt system för ”filbytesvarning”, där ratten vibrerar och en varning visas på instrumentpanelen om föraren oavsiktligt är på väg att byta fil. Man belönades även för ett system som ger förare och passagerare hjälp att kontakta lokal larmtjänst efter en olycka. Systemet fungerar via bilens GPS och fungerar på 26 språk vilket omfattar 40 länder i Europa.
Christer Andersson
För dig som är intressad av transportbilar innehåller nr 1-2013 av Transportnytt tät läsning. Vi tittar ingående på nybilsregistreringen 2012, och provkör just nya Ford Transit Custom över fyra sidor. En digital version av papperstidningen går att köpa på https://transportnytt.buyandread.com.