Yrkesföraraktionen #HärStannarSverige har pågått sedan i slutet på november, efter att en makedonsk lastbilschaufför med falskt körkort friats av tingsrätten. Aktionen får stöd av både Transportfacket och Åkeriföretagarna. Transportindustriförbundet menar däremot att domen visar att föraren handlat i god tro och det inte finns anledning att misskreditera varken honom eller de svenska uppdragsgivarna. Domen har nu överklagats.
Aktionen ”Här stannar Sverige” innebär att lastbilar runt om i landet stannar i 15 minuter två gånger om dygnet.
Utlösande var den friande domen i Sundsvalls tingsrätt för en 45-årig makedonsk medborgare med falskt bulgariskt körkort och falska id-handlingar. Han körde för ett mindre åkeri i Norrköping och blev ertappad i en poliskontroll i början på oktober. Vid rättegången i november sa chauffören att han inte visste att handlingarna var förfalskade. Tingsrätten trodde på chaufförens berättelse och friade honom. Domen har nu överklagats till hovrätten av åklagaren. Föraren borde ha kontrollerat sina handlingar bättre, särskilt som han visste att det utfärdats en mängd falska bulgariska pass till makedonska medborgare, menar åklagaren.
Initiativet till ”Här stannar Sverige” har tagits av åkaren Johan Kullgren i Jönköping och fyra andra personer som står bakom ett ”evenemang” på Facebook där för närvarande omkring 28000 personer uppger att de är deltagare. Gruppen uppmanar till aktioner runt om i landet varje dygn där lastbilar parkerar och står stilla15 minuter vid lunchtid och vid midnatt.
Facket, Transportarbetarförbundet, stödjer aktionen, men understryker att den inte är organiserad av Transport. I ett pressmeddelande uppmanar förbundet alla förare som vill delta att först prata med sin arbetsgivare.
– Det här är inte en fråga om anställd mot arbetsgivare. Det handlar om alla vi som vill ha en schysst åkerinäring utan fusk, fiffel och utnyttjande, säger Lars Lindgren som är ordförande i Svenska Transportarbetarförbundet.
Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag är kritisk mot konsekvenserna av tingsrättsdomen: – Dagligen konkurrerar våra medlemmar med företag som har en helt annan kostnadsbild. Eftersom det ekonomiska konkurrensläget är svårt är det desto viktigare att juridiken håller måttet.
– Oavsett varför föraren har ett felaktigt körkort så kan det inte accepteras att ogiltiga körkort framför fordon som kan väga upp till 60 ton.
Har inte arbetsgivarna ansvar att kolla vilken kompetens de anställda har?
– Ja, självklart är det så. Men jag tror att det kan slarvas med det ibland. När det gäller chaufförer så går man också ofta på referenser, säger Rickard Gegö.
– Dessutom är de förfalskade handlingarna ofta mycket välgjorda. Det kan vara svårt att skilja på vad som är äkta och falskt. Han säger också att han har stor förståelse för den frustration som aktionen är uttryck för, samtidigt som han förutsätter att den sker i samförstånd med arbetsgivaren.
Speditörernas branschorganisation Transportindustriförbundet ser å andra sidan inte något anmärkningsvärt i frikännandet i tingsrätten. Förbundet påpekar att tingsrätten hade goda grunder att anta att chauffören inte medveten om att handlingarna var förfalskade.
Chauffören hade bland annat vänt sig till Skatteverket med handlingarna och hade visat upp både pass och id-kort för polisen trots att det räckte med att visa ett körkort.
Att chauffören uppenbarligen hade lurats av oseriösa aktörer i Bulgarien borde leda till större krav på bättre regelefterlevnad och kontroll av bulgariska myndigheter. Detta istället för att ”misskreditera den aktuella chauffören eller dennes svenska uppdragsgivare” anser Transportindustriförbundet.
Mats Udikas