I början på mars planerar Avatar Logistics ett försök med containertransport på pråm till Vänersborg genom Göta älv och Trollhätte kanal. Vargön Alloys är ett av de företag som deltar i försöket.
I försöket kommer ca 15 containrar att lastas på APM Terminals i Göteborgs hamn och sedan lossas i Vänersborg. Man kommer att använda den svenska pråmen Kanalia som skjuts fram av bogserbåten Tofte från Sandinge Bogsering & Sjötransport. Det blir ett ekipage av typen ”pushbarge”. Transporten beräknas ta omkring 9 timmar.
– Vi vill undersöka hur det kommer att fungera, vilka hinder och eventuella flaskhalsar som finns, säger Johan Lantz, vd på Avatar Logistics, ett företag inriktat på inlandssjöfart. Företaget ägs av rederierna Erik Thun AB och Ahlmarks Line AB samt holländska pråmrederiet VT Group.
Johan Lantz menar att det finns potential för containerpråmar på cirka 50 teu motsvarande 20-fotscontainrar, för inlandssjöfart på svenska vatten. Den typen av pråmar används i bland annat Holland.
Något EU-klassat fartyg för inlandstransporter finns ännu inte i landet, därför är det den svenska arbetspråmen Kanalia som används i försöket.
Projektet delfinansieras av Sjöfartsverket och Västra Götalandsregionen. I samband med försöket 7 mars arrangeras ett seminarium i Vänersborg om Inlandssjöfart på Göta älv.
Mats Udikas