Den nya tidtabellen för spåren, Tågplan 2020, började gälla 15 december. Där finns några nyheter på godssidan bland annat fler containertåg från containerhamnen i Göteborg och en ansökan om fyra tåg tur- och retur från den blivande hamnen i Norvik.
15 december började tågplanen för 2020 gälla. Det är Trafikverket som i samråd med alla operatörer på järnvägen beslutar om den nya tidtabellen på spåren. Det innebär en rad konflikter måste lösas. I år var det inte mindre än 213 tvister mellan bolagen eller mellan operatörer och planerat banarbete uppger Tidskriften Tåg. 35 av tvisterna fick lösas genom ett avgörande av Trafikverket
I den nya planen ökar containerterminalen APM Terminals antalet tågpendlar till hamnen. APM utökar trafiken till Katrineholm med fem nya avgångar. En ny destination för containertågen är Örnsköldsvik. Hit planerar man tre nya avgångar. APM ser utökningen som ett viktigt led för att klara klimatutmaningen.
– Det är tydligt att våra kunder efterfrågar miljövänligare transporter och vi har aldrig tidigare haft så högt tryck på förfrågningar om slot-tider som nu. I och med den nya tågplanen, kommer det att finnas rikligt med tågtider till och från Göteborg, säger Morten Brühl, operativ chef på APM Terminals Gothenburg i ett pressmeddelande.
Tidskriften Tåg noterar att det finns tillstånd på fyra godståg om dagen till den nya hamnen Norvik utanför Stockholm som börjar ta emot trafik i sommar.
Här är det den norska operatören Nortömmer AS, främst inriktat på virkestransporter som planerar dagliga turer till Avesta Krylbo, Borlänge, Folkesta och Hallsberg. Det finns ännu inga uppgifter om hur transportuppläggen ska se ut.
Ytterligare en förändring i den nya tågplanen är att Green Cargo tar över North Rail Express från norska Cargonet. NRE går mellan Oslo och Narvik genom Sverige.