”Reglerna fungerar inte som det var tänkt”, säger forskare som larmar om att fartyg i Östersjön och Nordsjön släpper ut mer kväveoxid än tillåtet.
Sedan 2021 måste fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön uppfylla de senaste miljökraven för avgasrening, de så kallade IMO Tier III-reglerna. Orsaken är att sjöfartens utsläpp av kväveoxider bidrar till övergödning och även har negativa effekter på människors hälsa.
Enligt forskningsprojektet SCIPPER, som har mätt kväveoxidutsläppen från fartyg i nämnda områden, släpper dock hälften av fartygen i Östersjön och Nordsjön ut betydligt mer än tillåtet.
– Det här är fartyg som trafikerar Östersjön och Nordsjön där det av miljöskäl har införts strängare utsläppskrav för kväveoxid, och då resultaten representerar hur det ser ut i verklig körning är det inte bra. Det visar att de regler som finns för att minska utsläppen från sjöfarten inte fungerar som det var tänkt, kommenterar Erik Fridell, som är transportforskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och varit arbetspaketledare i SCIPPER.
65 utsläppsmätningar gjordes och bara en tredjedel av fartygen höll sig inom de tillåtna gränserna för kväveoxidutsläpp.
– Det är viktigt att vi lyfter fram de här bristerna i fråga om effektiviteten av Tier III-regleringen för fartyg. Det finns stora förväntningar på att nya fartyg kommer ha betydligt lägre kväveoxidutsläpp, men fungerar inte regleringen som den ska kommer de positiva effekterna på luftkvalitet och miljö att utebli, säger Erik Fridell.