Efter en dramatisk omröstning i EU-parlamentet, med endast två rösters övervikt, bestämde talmannen att vägpaketet skulle skickas tillbaka till parlamentets transportkommitté för omröstning innan det åter läggs fram inför parlamentet 3 och 4 april. Förslaget gäller regler om bland annat cabotage, kör- och vilotider och färdskrivare.
Det stora paketet med förslag om ny lagstiftning och förändrade regler inom hela transportsektorn kallas Mobility package, eller vägpaketet.
Den kommande omröstningen om vägpaketet i april blir komplicerad, eftersom det tillförts cirka 1 500 ändringar sedan sist. Talmannen Antonio Tajani hänvisade till det stora antalet ändringsförslag när han uppmanade transportkommittén att filtrera dessa inom kommittén före nästa plenummöte.
Marita Ulvskog (s), är Europaparlamentariker och ledamot av det ansvariga transportutskottet skriver på Twitter att:
– Nu har talmannen i EU-parlamentet – han som bildade Forza Italia tillsammans med Berlusconi….beslutat att vi inte får rösta om detså kallade vägpaketet idag. Nytt datum nästa vecka. Spelet om regler mot dumping och vägkaos fortsätter.”
Hon skriver vidare i ett pressmeddelande att det nu är knappt om tid att få nya regler på plats.
– Nu har vi en andra, en sista chans. För att få nya regler på plats i EU måste vi ta ställning nu. Lyckas vi inte bli överens denna gången heller, är risken stor att EU-kommissionen helt enkelt väljer att dra tillbaka det förslag som ligger till grund för vårt arbete.
De känsliga frågorna i mobilitetspaketet handlar om utstationering, färdskrivare, kör- och vilotider, cabotageregler samt tillträde till marknaden. Här har en tydlig spricka visat sig mellan medlemsländerna i öster och i väster.
Gunnar Hökmark (m) säger till tidningen Proffs att EPP, parlamentsgruppen där moderater och kristdemokrater är medlemmar, är splittrade vad gäller paketets hela innehåll.
– Vissa delegationer från främst Central- och Östeuropa kommer att rösta emot, andra för. Moderaternas linje är genomgående att reglerna ska möjliggöra en öppen marknad och därigenom motverka fusk, liksom genom enklare och bättre kontroll, säger han.
Peter Lundgren, som sitter i EU-parlamentets transportutskott för Sverigedemokraterna, säger till tidningen Proffs att ”Öst verkar strunta fullständigt i det och tycks tro att medlemskapet i EU ger dem rättigheter att lönedumpa sönder andra länders yrkesgrupper bara de själva kan tjäna pengar”.
Enligt vad tidningen Proffs erfar finns det många länder i unionen som vill förhala beslutsprocessen.
– Jag tror att vi kan förvänta oss att vissa länder kommer att lämna in alla tänkbara ändringsförslag i mars och därefter kan det gå precis hur som helst med voteringen, säger Christofer Frisk som är Peter Lundgrens politiske rådgivare.
Mats Thorén