
EU-organet EESK har satt ner foten om var det anser att gränserna för social dumpning går på vägtransportområdet. Att utnyttja låga produktionskostnader är okej, så länge inga regler kringgås, är kontentan. Transportföretagens Stefan Back är en av de två rapportörer som har arbetat fram kompromissen.
Enligt Stefan Back – till vardags chef för hållbar logistik hos svenska Transportföretagen men i detta sammanhang alltså rapportör till Europeiska ekonomiska och sociala kommittén (EESK) – har utmaningen legat i att kompromissa ihop synpunkter inte bara mellan arbetstagare och arbetsgivare utan kanske främst mellan öst- och västeuropeiska länder.
Som social dumpning ska anses brott mot eller kringgående av sådan lagstiftning som är tillämpbar vid internaionell vägtransport inom EU. Enligt den ramen är det inte social dumpning att utnyttja lägre produktionskostnader i ett land för att konkurrera på en gemensam marknad, enligt Stefan Back.
I kommittén fick förslaget 170 röster för sig, och 8 röster emot eller nedlagda. Yttrandet som antogs är förberedande i förhållande till EU-kommissionens kommande beredning av ett vägtransportpaket. Yttrandet omfattar även cabotagefrågan.