Ny forskning styrker elflygplanens klimatfördelar — men det finns en nackdel.
Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg har genomfört vad som uppges vara världens första livscykelanalys av ett tvåsitsigt elflygplan. Detta flygplan har jämförts med ett likadant flygplan med förbränningsmotor.
Enligt studien blir elflygplanets klimatpåverkan lägre redan efter en fjärdedel av den förväntade livslängden, givet att det drivs med grön el.
– Huvudresultatet från studien är att små elflygplan kan ha betydligt lägre klimatpåverkan, uppemot 60 procent mindre, liksom lägre annan typ av miljöpåverkan jämfört med motsvarande fossilbränsledrivna flygplan, kommenterar forskaren Rickard Arvidsson, huvudförfattare av studien från Chalmers.
Det finns dock en nackdel med användningen av elflygplan — nämligen de sällsynta mineraler som används i batterierna, däribland litium, och som inverkar negativt på det värde som forskarna kallar mineralresursknapphet.
Enligt studien skulle litiumjonbatteriernas livslängd behöva bli ungefär dubbelt så lång för att den så kallade mineralresursknappheten skulle bli ungefär lika stor för elflygplanet som för det fossildrivna flygplanet.