Regeringen har gett myndigheten Trafikanalys i uppdraget att utreda konsekvenserna för svensk industri om ett så kallat kvävekontrollområde införs i Östersjön.
Utredningen ska genomföras i samråd med Transportstyrelsen. Orsaken till utredningen om ett kvävekontrollområde (Neca, Nitrogen Oxides Emission Control Area) är att FN:s sjöfartsorganisation IMO nu studerar hur kvävekontrollområdet skulle kunna genomföras.
Utredningen ska ta särskild hänsyn tas till företagens konkurrenskraft enligt ett pressmeddelande från Näringsdepartementet. Införandet av kvävekontrollområdet blir en ren parallell till svavelkontrollområdet (Seca) som redan är infört i Östersjön och Nordsjön.
– Regeringen ser att sjöfarten i Sverige har en stor potential att öka sin andel av godstransporterna. Samtidigt är det viktigt att sjöfarten minskar sina utsläpp av både växthusgaser och luftföroreningar och bidrar till omställningen av transportsektorn, säger infrastrukturminister Anna Johansson. Redan 30 september ska en delredovisning lämnas. Slutredovisningen ska vara klar senast i slutet på mars 2017.