Minskad omsättning i sex av årets åtta första månader.
E-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Det framgår av den så kallade E-handelsindikatorn från bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel.
Augusti månads negativa e-handelsutveckling i Sverige innebär att omsättningen minskat i e-handeln sex av åtta månader hittills i år jämfört med fjolårets jämförelsemånader. Totalt under året från januari till och med augusti har omsättningen i e-handeln i Sverige minskat med 4 procent.
Paradoxalt nog var det samtidigt fler som e-handlade i augusti än under samma månad förra året, något som skedde för fjärde månaden i rad. Det genomsnittliga köpbeloppet har dock minskat betydligt i år jämfört med 2022, vilket medfört att också omsättningen i e-handeln minskat flertalet av årets månader.
Vissa branscher står emot konjunkturen bättre än andra, enligt Svensk Handel. Kläder och skor hade exempelvis en stark augustimånad och har vuxit med 9 procent i omsättning hittills i år.