Mer än 25 procent av julklappsförsäljningen i år kan komma att ske via e-handel, spår E-barometern.
Sveriges konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år, varav 5,4 miljarder kronor på nätet. Det bedömer Postnord i sin senaste upplaga av rapporten E-barometern. Utgåvan blickar i princip tillbaka på årets tredje kvartal, men ägnar stor uppmärksamhet åt handelns intensivaste period: julförsäljningen.
Efter amerikanskt mönster tar svenska handlare i växande utsträckning till sig idén att kickstarta julförsäljningen med särskilt förmånliga erbjudanden redan i november, med ”Black Friday” och ”Cyber Monday”. Det medför fler tidiga julklappsköp, och även november blir därmed en intensiv månad för både palleveranser till butik och hemkörningar av paket.
Transportnytt har tidigare återgett hur Storbritanniens detaljhandel och hemleveransbransch togs med chock av försäljningsvolymerna kring ”Black Friday” 2014.