Ica provar en ny kyl- och frystrailer med dubbelgolv, som också kan lastas på tåg.
– Det gör att lastkapaciteten ökar dramatiskt och ger oss större möjligheter att använda tågtransporter, säger Michael Johansson ansvarig för logistikdriften i Ica i Sverige.
Norfrig har tillverkat det första exemplaret av kyl- och frystrailern ”Dubbelmaxi” med höj- och sänkbart mellangolv. Det testas nu av Ica. Ica lastar sina rullburar som ska till butik i två nivåer i trailern. Det ökar fyllnadsgraden dramatiskt, menar Michael Johansson på Ica.
– Mellangolv är ingen nyhet i lastbilar och trailrar. Inte heller att man kör trailrar på tåg. Men det här är första gången som man kan lasta i två nivåer i en trailer som också kan lyftas ombord på tåg. Michael Johansson understryker att det än så länge är ett försök och att Ica inte tagit beslut om tågtransporter, även om man testat att transportera trailrarna på tåg.
– Än så länge kostar transporterna på tåg mer än transporter på gummihjul. Det största problemet är servicenivån, att tågen inte kommer i tid.
– Vi arbetar oerhört mycket med fyllnadsgraden, så att vi kan reducera antalet bilar och körda kilometrar per levererad enhet. Norfrig är en stor svensk tillverkare av kyl- och frystrailrar, som samarbetar med den tyska trailertillverkaren Krohne.
För att göra mellangolvet Flexifloor höj- och sänkbart använder man en patenterad lösning, utvecklad av Sandströms center. Norfrig har också samarbetat med Green Cargo i sin utveckling. Mellangolvet gör att man ökar fyllnadsgraden från 96 rullcontainrar till 108 stycken. Trailrarna kan också lastas med både pall och rullcontainer.