Transportföretaget DSV sätter upp en så kallad alkobom i sin nya anläggning i Jönköping.
Alkobommen fungerar som en automatisk nykterhetskontroll. För att kunna lämna DSV:s område med lastbil måste chaufförerna göra ett utandningsprov för att öppna bommen. Visar provet spår av alkohol öppnas inte bommen förrän ytterligare prov genomförts och godkänts.
Utrustningen klarar ett nytt utandningsprov per två-tre sekunder, vilket innebär att alla förare i fordon som ska lämna område kan kontrolleras på kort tid.
Tekniken är testad av både Motorförarnas helnykterhetsförbund och Autosober som tillverkar alkomätaren. Den är även testad och godkänd vid Statens kriminaltekniska laboratorium, SKL som numera heter Nationellt forensiskt centrum, NFC.
Automatiska nykterhetskontroller har använts på försök vid ett antal hamnar, bland annat Stockholms Frihamn med positivt resultat. Bland andra gör sedan nästan ett år tillbaka Ikea nykterhetskontroller på alla chaufförer som kommer till deras centraler i Älmhult och Torsvik. Bommen i Jönköping är den första inom DSV och uppges vara den första inom transportbranschen i detta utförande.
Alkobommar har i vissa sammanhang kritiserats för att vara en dyr och tidskrävande lösning. DSV meddelar att företaget kommer fortsätta investera i säkerhetsfrämjande åtgärder och därmed också i fler alkobommar. Närmast på tur för installation av alkobom är DSV:s terminal i Landskrona.
DSV finns i mer än 75 länder och har 1 500 anställda på 25 kontor och terminaler i Sverige.