Köpet av UTI Worldwide tidigare i år dubblade danska DSV till att omfatta 44 000 anställda. I en intervju för sajten Shippingwatch gör vd Jens Bjørn Andersen klart att han snart tänker börja söka uppköpskandidater igen. Generellt tycks de stora övertagandena gå smidigare än de små för företaget.
– Det har visat sig att de stora transaktionerna vi har genomfört har varit de mest framgångsrika, medan några av de små förvärven har varit de sämsta, säger Jens Bjørn Andersen till Shippingwatch.
Köpet av ABX Logistics 2008 för 857 miljoner dollar anses ha avlöpt väl, och gav snabbt starka positioner för DSV i Tyskland och Italien. Den verksamheten är grunden för DSV:s idag mest framgångsrika division, flyg- och sjöfrakt, skriver sajten. Även köpet av Frans Maas 2006 räknas till framgångarna.
Köpet 2012 av norska Ontime Logistics, med 220 anställda, räknas dock till fiaskona. För små företag är det ofta en enorm omställning att bli del av DSV där regleringen är hårdare, tror vd:n.
– Det kan vara otroligt svårt så vi måste bli bättre på att förbereda säljaren på hur det kommer att bli. Annars riskerar vi att gå miste om delar av vad vi köper.
Mot slutet av året blir det dags igen att börja spana efter mål för nya köp, enligt Jens Bjørn Andersen. Han flaggar dock för långa förvärvsprocesser – UTI tog uppåt två år att komma till slutavtal med. Och han framhåller att priset alltid kommer att vara viktigt. När köpande företag skriver i sina pressmeddelanden att de har gjort förvärv ”av strategiska skäl” så är det alltid ett tecken på att de har betalat för mycket, noterar han, och lovar sina aktieägare att de inte ska behöva läsa det hos DSV.