Göteborgs hamn behöver fördjupa farleden för att kunna ta emot nästa generation av containerfartyg. Det säger hamnens vd Magnus Kårestedt. Kostnaden beräknas till tre, fyra miljarder kronor.
Farleden in till Göteborg behöver fördjupas med cirka fyra meter för att hamnen ska kunna ta emot de allt större containerfartygen. Idag kan de största inte komma in om de är fullastade. Därför behöver farleden fördjupas med omkring fyra meter till 16-17 meter.
Ett omkring fem kilometer långt område behöver grävas ut, omkring en miljon lermassor måste tas bort. Projektet behöver vara genomfört 2023-2026 menar vd Magnus Kårestedt enligt ett pressmeddelande från Göteborgs hamn. Kostnaden beräknas till tre, fyra miljarder.
Magnus Kårestedt har gott hopp om att projektet kommer att ingå i regeringens infrastrukturproposition som väntas senare i höst:
– Konkurrensen om infrastrukturmedel är stor, men vi hyser gott hopp eftersom det finns en politisk vilja att satsa på näringslivets behov av hållbara transporter och där är sjöfarten oslagbar, menar Kårestedt.