Eldrift innebär dyrare fordon men också bättre marginaler, bättre mjukvarustyrning och uppdrag 24/7 — det skriver Claes Hemberg, oberoende ekonom.
El ger transporter en ny match. Men tre nya bollar är i luften samtidigt: dyrare fordon, billigare drift och längre livscykel. Det ger eldriften bättre marginaler, mer mjukvara och uppdrag 24/7. För den som vill.
De som bygger lastbilar har mycket höga vinstmarginaler. De som kör lever på lövtunna affärer. Detta borde väcka större intresse för just affären. Här ger el flera nya avgörande vägskäl:
1. El ersätter inte diesel
Först måste vi medge att el inte ersätter diesel. El är inget bränsle som vi efter 300 miljoner år eldar upp. El är ett system för att skapa, flytta och använda energi. En energi som ofta kommer från vatten-, vind- eller kärnkraft. Fördelen är att el är extremt effektiv. Nackdelen är att elen kräver en ny skala, tid, pengar och organisation. Här finns å andra sidan även den nya lönsamheten.
2. Elen vinner i tiden
I intjäning är diesel och el är varandras motsats. Diesel är enkel att starta men ger små ojämna marginaler. El däremot är dyr att starta, men väl igång är vinsterna högre och mer stabila. Eldriften är även förutsägbar som få, genom att den kan mätas och styras med mjukvara. Från produktion, till flak, lager och användning. Återigen kostar det mer, men det ger också mer. För den som vill.
3. El ger mer vinst
Eftersom elfordonet rullar så många flera år, så finns mycket lönsamhet i planering. Batteriet är dess dyrgrip, som gör den 3-4 gånger dyrare. Med fördelen är att driftkostnaden är bara 2/3 och livslängden är 3-4 gånger längre. Detta borde vara mumma för den ägare och bank som kan räkna. Lånet är större, men kan betalas tillbaka på fem år. Sedan rullar ellastbilen med noll lån i minst tio år till.
4. El borde rulla 24/7
Även organisationen behöver tänka om. När fordonsköpet är den dyra utgiften och räntan tickar dygnet runt, borde också fordonet rulla dygnet runt. Plötsligt behöver hela transportvärlden tänka om. Fordonservicen är minimal. Åkerierna blir bemanningsbolag 24/7. Lager, lastning, laddning och depåer blir mer robotiserat. Vilket återigen pekar mot mer mjukvara.
5. Priserna pekar nedåt
Några motvallsröster talar om osäkra priser på el, batterier och fordon. Som att oljan från krishärdar är att lita på. El är ju en högst regional fråga, som ger både direkt insyn och rösträtt. Samtidigt är det inom el som tekniken vässas och priserna faller. Det gäller både gruvor, batterier, mjukvara, svenska, tyska och kinesiska fabrikörer. Och mest av allt ger stort utbud en köparnas marknad. För den som vill.
Claes Hemberg,
oberoende ekonom
